Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی، با نظمگریزی عابران پیاده در شهر یاسوج، انجام شده است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق که در سال 1392 انجام شد، پیمایش و ابزار آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری کلیه شهروندان 60- 18 ساله بودند که در بازه زمانی دو ماه قبل از اجرای پژوهش به عنوان عابر پیاده در ترافیک شرکت داشتهاند. در مجموع 479 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاسهای نظمگریزی و آگاهی ترافیکی عابران پژوهشگر ساخته و دارای اعتبار محتوا هستند که برای سنجش پایایی آنها از همسانی درونی به روش کودر و ریچاردسون، استفاده گردید. برای سنجش سرمایه اجتماعی نیز از تلفیق دو پرسشنامه چن و همکاران، و گروتائرت و دیگران، استفاده شد. براساس نتایج توصیفی تحقیق، نرخ نظمگریزی ترافیکی در بین عابران بسیار بالا بوده است و بر اساس نتایج تحلیلی این پژوهش بین سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی و سن عابران، با نرخ نظمگریزی آنان رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری اساسی پژوهش حاضر این است که با افزایش سطح سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی، نرخ نظمگریزی عابران پیاده کاهش مییابد.
Machine summary:
"جدول 1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نظم گریزی ترافیکی به عنوان یک عابر پیاده در دو ماه گذشته کارهای زیر را انجام داده اید؟ خیر بلی فراوانی درصد فراوانی درصد عبور از طول خیابانی که دارای پیادهرو است 215 9/44 264 1/55 پیامک فرستادن هنگام عبور از عرض خیابان 370 2/77 109 8/77 عبور از خیابان بدون توجه به عبور وسایل نقلیه 397 9/82 82 1/17 صحبت کردن با تلفن همراه هنگام عبور از عرض خیابان 273 0/57 206 0/43 عدم استفاده از خطوط عابر پیاده برای عبور از عرض خیابان 259 1/54 220 9/45 ایستادن در محلهایی غیر از ایستگاه تاکسی برای تاکسی گرفتن 261 5/54 218 5/45 تجمع در قسمت پیادهرو و یا در خیابان برای صحبت کردن با دوستان یا آشنایان 306 9/63 173 1/36 جدول 2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب آگاهی ترافیکی هر یک از عبارات زیر صحیح است یا غلط؟ غلط صحیح فراوانی درصد فراوانی درصد عابران پیاده از مهمترین عوامل ایجاد ترافیک در شهر یاسوج هستند 174 3/36 305 7/63 سوار کردن کودک در آغوش سرنشین جلو مانعی ندارد 405 6/84 74 4/15 قوانین ترافیکی در دنیا به عنوان قوانین اصلی شناخته میشوند 111 2/23 368 8/76 تصادفات جادهای، سومین علت مرگ و میر در ایران هستند 132 6/27 347 4/72 در مواقع ضروری میتوان هنگام رانندگی از تلفن همراه در حد خیلی کوتاه استفاده کرد 363 8/75 116 2/24 ایران از لحاظ تصادفات جادهای پنجمین رتبۀ جهان را دارد 161 6/33 318 4/66 در گذر گاه عابر پیاده که چراغ راهنمایی رانندگی نداشته باشد، حق تقدم با وسایل نقلیه است 350 1/73 129 9/26 هنگامی که پیادهرو شلوغ باشد، میتوان از حاشیه خیابان برای راه رفتن استفاده نمود 374 1/78 105 9/21 در مواقع ضروری میتوان هنگام عبور از عرض خیابان با تلفن همراه خود پیامک فرستاد 416 8/86 63 2/13 یافتههای تحلیلی - فرضیه اول: بین سرمایه اجتماعی و نظمگریزی ترافیکی عابران رباطه معناداری وجود دارد."