Abstract:
مقدمه : عدالت در سازمان نقش مهمی ایفا میکند. نحوهی برخورد با افراد سازمانها ممکن است رفتار و نگرش کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین راهبردهای مدیریت عدالت جویانه موثر بر توسعهی نقش زنان در مراکز خدمات درمانی – پزشکی شهر اصفهان بود.
روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی – پیمایشی؛ با استفاده از جدول مورگان تعداد 150 نفر بطور تصادفی از بین زنان بهیار و پرستار مراکز خدمات درمانی و پزشکی شهر اصفهان نمونه گیری شدند. در راستای مطالعه فرآیندهای مدیریت عدالت جویانه با زنان کارمند از ابزار محقق ساخته مشتمل بر 38 سوالی استفاده شد. روایی ابزار به لحاظ محتوا بر اساس نظر متخصصان و استادان تایید شد، و به روش آلفای گرد و نباخ، اعتباری معادل 84. 0 به دست داده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی استفاده شده است.
یافتهها: بار عاملی استراتژیهای آموزش مدیریت عدالت جویانه به مدیران مشتمل بر قوانینی که به توسعهی عدالت میانجامد با (653. 0)، ایجاد شبکههای گروههای کاری برای زنان (606. 0)، اختصاص زمانی برای بحث در خصوص مسائل مربوط به آئیننامهها با زنان (768. 0)، تحلیل راهبردهای سلامت شغلی و ایمنی موثر بر زنان کارمند (669. 0)، تشویق زنان به مشارکت در آموزش یا برنامههای آموزشی (596. 0) میباشد.
نتیجهگیری: مدیران مراکز خدمات درمانی باید راهبردهای مدیریت عدالت جویانه را از طریق اتخاذ سیاستهای حمایتی در قالب اقدامات آموزشی، سازمانی، رویهای، مدیریت منابع انسانی، و نظام پاداش دهی و انگیزشی برای توسعهی رفتار عادلانه با زنان کارمند به کارگیرند تا این کارمندان احساس عدالت در برخورد با خود را درک نمایند.
Introduction: The justice has an important role in the organization. The relationship between organization’s employees may affects theirs’ behavior and approach. Present research was aimed to determine of efficiency justice management strategies on the development Role of Woman role in the Medical centers.
Methods: In this descriptive- survey research; by random sampling 150 nurses are recruited. The research tools was a researcher-made questioner، consisted 38 items. The validity of questionnaire has been confirmed by specialists، with 0.48 reliability on the base of the Cronbach Alpha coefficient. Factor analysis was performed for studying the data.
Findings: Factor analysis for the strategies of justice management education to managers for developing justice by law(0.653) women’s groups/networks have been established with the workplace(0.606)، Time to discuss about rules with women(0.768)،Occupational health and safety policies analyzed for effect on women(0.669)، Women actively encouraged to participate in either training or education programmes(0.596).
Conclusion: The managers of medical centers must use the strategies of justice management by supportive policies، as the educational، organizational، procedural، human being resources strategies; and rewarding and motivating systems for developing justice behavior with nurses. Then perceived justice increases between nurses.