Abstract:
هدف اصلی هر فیلم نامه معنوی در یک طیـف حـداقل و حـداکثری قابـل شناسایی است . طیفی که در یک سر آن ، قسمت حداقلی ترسیم می شود؛ یعنی صرفا سرگرم سازی مخاطبان جهت بـازه ای از زمـان و در سـر دیگـر آن ، بخش حداکثری یعنی تلاش برای تغییر نگـرش و رفتـار مخاطـب بـر پایه پیامی که فیلم به او می دهد. مقاله این با فرض اولیه خـود مبنـی بـر این که هدف غایی همـه نویسـندگان و دسـت انـدرکاران فـیلم نامـه هـای معنوی ، رسیدن به بالاترین حد طیف یـاد شـده اسـت ، مـی کوشـد رونـد اثرگذاری پیام یک فیلم نامه معنوی بر نگـرش و پـس از آن ، تغییـر رفتـار مخاطبان را بازشناسی کند. نقش پیام و اطلاعات در ارتباط با مخاطبـان و مراحل سه گانه تغییر نگرش از سرفصل های دیگر مـورد اشـاره ایـن مقالـه است . به دنبال آن ، شرح منطقی رمزگذاری در این نـوع فـیلم نامـه و سـه آسیبی که ممکن است از این ناحیه گریبـان گیـر یـک مـتن نمایشـی بـر مبنای مسائل معنوی باشد، با عنـاوین : مطابقـت بـی مـورد، انتـزاع گرایـی نامتعادل و بالاخره سپید یا سیاه اندیشی مطلق بررسی می شود. نویسنده این مقاله می کوشد با بهره گیری از دو حوزه مورد تخصص خود _ ارتباطات و تاریخ اسلام _ هم زمان با آوردن مثال هایی قابـل لمـس از تله فیلم های صدا وسیما در حوزه مسائل معنـوی ، راهکارهـایی عملـی را برای تقویت کیفی و کمی این نوع ادبیات نمایشی ارائه کند.
Machine summary:
"به بیان ساده ، کمتر نویسنده ای به این فکر می کنـد کـه وقتـی می خواهد متون معنوی را در قالب فیلم نامه بنگـارد، در فحـوای کـلام ، تصویر و موسیقی خود، چه پیامی را با کدام ویژگی ها و با چه زبانی و با تأکید بر چه تأثیراتی به نویسنده انتقال دهد؛ مخاطب او پس از درگیـر شدن با پیام هـای درون ایـن محصـول فرهنگـی چگونـه نتیجـه گیـری می کند و تحت تأثیر آن چـه اقـدامی از وی سـر مـی زنـد بـرای مثـال ، چندی پیش ، شاهد پخش تله فیلمی در یکی از شبکه های سـیما بـودیم که گویی قرار بود پیامی معنوی با عنوان «توجه به بی ارزش بودن دنیا» را به مخاطب خود انتقال دهد.
نویسنده برای رسیدن به این حالت آرمانی چگونه باید از ابزار کلام در خدمت خود مدد جوید؟ مهم ترین مشکلات عملی وی در ایـن راه دشوار چیسـت ؟ آیـا بـه صـرف داشـتن سـوژه و روایتـی ادیبانـه و انـدک مطالعه ای می توان اثری را در قالب این موضوعات پیچیده آفرید؟ این نوشته سعی می کند با معرفی کردن چند استفاده نادرست از زبان _ که متأسفانه در نگارش فیلم نامه های ما عمومیت دارد _ در قالب مثـال هـای عملی وملموس ، راه کارهایی اجرایی بـرای توسـعه کیفـی سـناریوهای دارای موضوعات معنوی بیان کند."