Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های مدیریت (سنتی، متعادل و مشارکتی) با خلاقیت دبیران دبیرستانهای دولتی شهر سنندج صورت گرفته است، این پژوهش از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه شهر سنندج که در سال تحصیلی87-86 به خدمت اشتغال داشته اند، است. با نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس فرمول کوکران 275 نفر از دبیران به عنوان نمونه پژوهش حاضر انتخاب شدند. از دو ابزار مقیاس افتراق مفهومی مدیریت و پرسشنامه خلاقیت دبیران برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها با استفاده از روش تحلیل آماری و آلفای کرونباخ به دست آمد. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که رابطه مثبت معنی داری بین سبکهای مدیریت (سنتی، متعادل و مشارکتی) و خلاقیت دبیران وجود دارد و هرچه مقدار رفتارهای مشارکتی بیشتر باشد این رابطه نیز افزایش می یابد. مقدار بتای به دست آمده میان ابعاد مدیریت (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل) و خلاقیت دبیران نشانگر آن است که هرچه نظارت توسط خود دبیران انجام شود، مدیران از ارتباطات دوطرفه و باز، رابطه دوستانه و صمیمی و تفویض اختیار به دبیران استفاده کنند میزان خلاقیت نیز افزایش می یابد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین دو گروه مدیران زن و مرد در سبک مدیریت آنها وجود دارد یعنی دبیران زن نسبت به دبیران مرد بیشتر از سبک مدیریت مشارکتی برخوردارند.
This study investigated the relationship between management styles (traditional، moderative and participative) with creativity of public high school's teachers; the type of this research is survey-correlation. The statistical community includes all teachers of high schools in the Sanandaj city during 2006-2007. Using Stratified random sampling based on the formula of Cocran 275 people as sample were selected. Management Semantic differentiation Scale and creativity questionnaire were used for data collection. Validity and reliability of these instruments were obtained by Using Item analysis and Cronbach Alfa. After gathering and analysis of data، it was found that there is significant positive relationship between management styles and creativity which the more participatory behaviors the more relationship. The amount of Beta that is obtained between management dimensions (decision making، communication، leadership، structure and control) and creativity of teachers showes that Using of (monitoring of teachers by themselves، open mutual communication; friendly intimacy relationship and delegation of authority to teachers) increased the amount of creativity. In addition the results of study showes a significant difference between the two groups of male and female managers in their management styles، ie women have more participatory management style rather than men.
Machine summary:
"سوال اول: آیا بین سبکهای مدیریت ( سنتی، متعادل و مشارکتی) و میزان خلاقیت دبیران رابطه وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیدکه نتایج در جدول شمارهی 4 نشان داده شده است.
جدول شمارهی5- ضریب رگرسیون بین مؤلفههای مدیریت (تصمیمگیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل) باخلاقیت دبیران مدل B Bاستاندارد(بتا) R R2 t سطح معنی داری ثابت 15/23 - 91/0 84/0 61/19 000/0 تصمیم گیری 04/0 02/0 34/0 732/0 ارتباطات 84/0 32/0 14/5 000/0 رهبری 16/0- 08/0- 55/1- 122/0 ساختار 53/0 29/0 56/4 000/0 کنترل 11/1 42/0 93/8 000/0 نتایج بهدست آمده از جدول شمارهی 5 حاکی از آن است که از میان ابعاد پنجگانه مدیریت ابعاد کنترل، ارتباطات و ساختار با ضرایب بتای (42/0، 32/0و29/0) از نظر پیش بینی متغیر ملاک خلاقیت دبیران به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند ولی ابعاد (رهبری و تصمیمگیری) با ضرایب بتای(08/0- و02/0) سهم معنیداری در پیش بینی متغیر ملاک (خلاقیت دبیران) ندارند و این مطلب نشانگر آن است که هنوز در مدارس متوسطه شهر سنندج شیوهی غالب تصمیمگیری، تصمیمگیری متمرکز است، مدیران در تصمیمگیریهایشان نظر معلمان را جویا نمیشوند و رهبری ضابطه مدار است."