Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و نگرش به رفتارهای کمک طلبی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 88-1387 تشکیل می دادند. به همین منظور، تعداد 382 دانش آموز از طریق روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه های باورهای معرفت شناختی (شومر، 1990)
و رفتارهای کمک طلبی (قدم پور و سرمد، 1382) توسط این دانش آموزان تکمیل شدند.
در این پژوهش همچنین میانگین نمرات نهایی به عنوان متغیر وابسته مورد استفاده قرارگرفت و تحلیل رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها اجرا شد.
نتایج نشان داد که:
1- پیشرفت تحصیلی با باورهای معرفت شناختی دانش ساده/ قطعی، یادگیری سریع/ ثابت و اجتناب از کمک طلبی همبستگی منفی و معنی دار ولی با پذیرش کمک طلبی همبستگی مثبت و معنی دار دارد.
2- پذیرش کمک طلبی با باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت و اجتناب از کمک طلبی همبستگی منفی و معنی دار ولی با دانش ساده/ قطعی همبستگی مثبت معنی دار دارد. 3- باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت بهترین پیش بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود و دانش ساده/ قطعی و پذیرش کمک طلبی در اولویت بعدی قرار داشتند.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between epistemological beliefs and attitude to help-seeking behaviors with academic achievement. The statistical population of this research consists of all female high school students of Tabriz city in the educational years 2008- 2009. For this 382 students were selected as statistical samples through the random multi-stage cluster sampling method. The Questionnaires of epistemological beliefs (schommer، 1990) and help-seeking behaviors (gadampour and sarmad، 2003) were completed by these students. In this research، cumulative point’s average was used as dependent variable and the multiple regression analysis
and Pierson correlation was carried out to analyze data. The results showed that:
(1) Academic achievement has a negative and significant correlation with simple/absolute knowledge and fast/fixed learning epistemological beliefs and Avoidance of help-seeking، but it has a positive and meaningful correlation with Adaptive help-seeking.
(2) Adaptive help-seeking has a negative and significant correlation with simple/absolute knowledge epistemological belief and Avoidance of help-seeking، but it has a positive and meaningful correlation with simple/absolute knowledge.
(3) Fast/fixed learning epistemological belief were the best predictor of student academic achievement، and simple/absolute knowledge and Adaptive help-seeking ranked thereafter.
Machine summary:
"قبل از تکمیل پرسشنامهها توسط آزمودنیها اطمینان کافی به آنها داده شد که این سؤالات باورها و نگرش های آنها را در مورد دانش، یادگیری و تحصیل علم جویا میشود و سؤالات پاسخ درست یا غلط ندارد و هرکس arimax blimin برای تعیین سهم هر یک از متغیرهای باورهای معرفتشناختی (دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت) و رفتار کمکطلبی (پذیرش کمکطلبی واجتناب از کمکطلبی) در پیشبینی پیشرفت تحصیلی از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و با استفاده از روش گام به گام در این پژوهش مدل معنیداری بدست آمد.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که بتا برای متغیر دانش ساده / قطعی معنیدار است یعنی متغیر دانش ساده/ قطعی بیشترین واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکند و افزودن متغیر یادگیریسریع/ ثابت قدرت پیشبینی را به طور معنیداری بالا میبرد، از طرفی پیشرفت تحصیلی با متغیرهای دانش ساده/ قطعی، یادگیری سریع/ ثابت رابطهی منفی و معنیدار دارد و این نشان میدهد که بالایی نمرات دانشآموزان در متغیرهای دانش ساده/ قطعی، یادگیری سریع/ ثابت با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معکوس دارند طوریکه اگر دانشآموزان معتقد باشند که موضوعات و یافتههای علمی واقعیتهایی مجزا از هم، مطلق، عینی و بدون ابهام که امکان خطا و اشتباه در آنها وجود ندارد پیشرفت تحصیلی آنها کمتر خواهد بود ولی اگر دانشآموزان دانش را منسجم، غیر قطعی، بهم پیوسته، پیچیده که همیشه در حال تکمیل شدن است، بدانند پیشرفت تحصیلی بالایی خواهند داشت."