Abstract:
هدف این پژوهش بررسی خصوصیات روانسنجی و به دست آوردن هنجار بومی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرندهدر دانشگاه بود. بدین منظور، نمونهای به حجم 730 نفر(شامل570 دانشجو و 160 عضو هیئت علمی) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده، مقیاس مدیریت دانش و دموگرافیک پاسخ دادند. نتایج تحلیل عامل(به روش استخراج مولفههای اصلی) گویه های سازمان یادگیرنده بیانگر آن بود که بیش از 37/49 درصد واریانس نمرات سازمان یادگیرنده توسط مقیاس تحت اعتباریابی، تبیین میشود. پس از 9دور چرخش عوامل، همبستگی میان هرگویه با هر عامل در بهترین حالت مشخص شد و براساس آن سه عامل مطرح شده توسط سازندگان مقیاس، استخراج و نامگذاری گردید. علاوه بر این، برای مقیاس سازمان یادگیرندهروایی همزمان و همبستگی خرده مقیاسها با کل مقیاس و یکدیگر (از 56/0 تا 85/0) و دو نوع اعتبار (بازآزمایی90/0 و همسانی درونی 96/0) گزارش شدکه همگی حاکی از خصوصیات مطلوب روانسنجی این مقیاس در نمونه دانشگاهی ایرانی بود. اطلاعات هنجاری مقیاس سازمان یادگیرنده نیز در نمونه 724 نفری به تفکیک دوگروه اساتید و دانشجویان گزارش شده است. در نهایت میتوان از این مقیاس برای سنجش ابعاد یادگیری سازمانی کلاس، دانشکده و دانشگاه استفاده کرد و با کشف ضعف ها و قوت های یادگیری این سیستم ها، عوامل رشد دهنده را اصلاح و بازسازی کرد و دانشگاهها را به سازمانهایی یادگیرنده تبدیل نمود.
The study conducted to investigate the effectiveness of implementing qualitative descriptive evaluation on elementary school students’ social skill in Ardabil Province in 2009-2010. The research method was Causal-comparative. The statistical population included all the elementary schools with descriptive evaluation method which were chosen for comparison with their counterpart traditional evaluation. The chosen sample size was 999 elementary students’ and 99 teachers. The data were collected through researcher made questionnaires. The SPSS software was used to analyse the data. Descriptive and inferential statistics were used to analyse the hypotheses. The results showed that descriptive evaluation has more effect on group work، cooperation، reducing the competition and engagements in discussions than the traditional evaluation. Based on the findings، the descriptive evaluation is recommended with some reforms.
Machine summary:
"جدول (1): نتایج آزمون کایزر، مایر، اوکلین و بارتلت در تحلیل عاملی گویههای سازمان یادگیرنده شاخصهای آماری آماره ها آزمون کفایت حجم نمونه کایزر، مایر، اوکلین 970/0 آزمون کرویت بارتلت، تقریب خی دو 77/11794 درجه آزادی 903 سطح معناداری 000/0 با توجه به ارزشهای ویژه 1 عوامل (مجموع مجذورات ضرایب عاملی مادههای موجود در هر عامل) 6 عامل با 57 درصد از واریانس کل نمرهها بالای ارزش ویژه 1 قرار گرفته و واریانس سازمان یادگیرنده را تبیین میکند که این نشان دهندة مناسب بودن آزمون است (منصورفر، 1387؛ مولوی، 1386).
جدول شماره5- همبستگیهای بین مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده(LODS) و عاملهای آن با مقیاس مدیریت دانش(KM) شاخصهای آماری عوامل مدیریت دانش ضریب همبستگی سطح معناداری فردی *85/0 000/0 گروهی *82/0 000/0 سازمانی *80/0 000/0 نمره کل مقیاس سازمان یادگیرنده *78/0 000/0 01/0 p< * در این پژوهش همبستگی درونی نمرات خرده مقیاسها با یکدیگر و با کل مقیاس استخراج گردید که در جدول 6 خلاصه شدهاست.
علاوه بر موارد بالا با توجه به اینکه نمونه پژوهش حاضر را اساتید و دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر اصفهان تشکیل میدهند نباید از این هنجارها در ارتباط با دانشگاههای پیام نور، غیر انتفاعی و یا آزاد استفاده کرد یا در صورت لزوم میبایست این کار را با احتیاط انجام داد، چراکه فضای کلاسها، جو سازمانی، قوانین، نوع پاداشها و عوامل اجتماعی و فرهنگی متنوع و متفاوتی در آنها جریان دارد که این تفاوتها ضرورت اعتباریابی این مقیاس را در بخشهای دیگر آموزش عالی کشور نشان میدهد."