Abstract:
هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط سبکهای دلبستگی و شیوههای فرزندپروری با نشانههای افسردگی میباشد. از میان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تبریز تعداد 375 نفر با دامنه سنی
17-16 سال به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. آزمودنی ها پرسشنامه های سبک های دلبستگی، شیوه های فرزندپروری و پرسشنامه نشانههای افسردگی را تکمیل نمودند.
یافته های این مطالعه نشان داد که نوجوانان با سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی سطوح بالاتری از نشانه های افسردگی را نشان می دهند. اما هیچ ارتباطی بین سبک دلبستگی ایمن و دلبستگی ناایمن دوسوگرا با نشانههای افسردگی مشاهده نشد. همچنین یافتههای این مطالعه نشان دادند که افسردگی ارتباط منفی معنیداری با شیوه ی فرزندپروری اقتدار منطقی و نیز ارتباط مثبت معنی داری با شیوه ی فرزندپروری استبدادی دارد. درحالی که ارتباطی بین افسردگی و شیوه ی فرزندپروری سهل گیر مشاهده نشد. یافتههای بدست آمده از این مطالعه تا حدودی با این ایده که عاملهای محیطی مانند سبک های دلبستگی و شیوه های فرزندپروری نقش مهمی در بروز نشانه های افسردگی نوجوانان دارند، هماهنگ است.
The aim of the present study was to examine the relationship between attachment skills and parental rearing methods with depression symptoms. The statistical population were all the female high-school students in Tabriz، using cochrans’ formula، 375 students were selected as the sample size. The method of collecting data was multistage random sampling. To gather the data the Bamrindparental rearing methods، the adultattachment skills questionnaires and the kutcher adolescent depression scale were used. To analyse the data pearson’s correlation and concurrent regression were used. The results showed that the adolescents with avoidance unsecure attachment skill showed higher level of depression symptoms. There was not any relationship between secure attachment style and ambivalent unsecure attachment with depression symptoms. The results also showed that there was a negative significant difference between the depression and rational authoritative parental rearing method، and there was a positive significant difference between depression and despotic parental rearing method. Whereas no relationship was observed between depression and permissive parental rearing method. According to the findings it can be concluded that attachment styles and parental rearing methods can have an important role in appearing adolescent depression symptoms.
Machine summary:
"همچنین اگر چه در آزمودنیهای نوجوان بین دلبستگی و افسردگی رابطه بدست آمده است و کودکان والدین افسرده - Kirsh & Cassidy Rubin & Mills - Styron & Janoff- bulman - Urban, Carelson & Egeland - Ogawa, Sroufe & Weinfield - Easterbrooks, devidson & Chazan - Internalizing problems - Externalizing problems - Goldberg, Gotowlec & Sunmons - Cicchetti & cummings Kobak, Sudler & Gamble درجات بالاتری از ناایمنی را نشان دادهاند، اما مطالعه کودکان افسرده گام بعدی و مهمی در تحقیقات مربوط به این حوزه میباشد.
- Hardy, Power & Jaedick - Yoshizumi, Murase, Murakami & Takai - Parent–child interactions - Darling - Stevenson- Hinde & Shouldice - Fogel ترو، پیسانی و لجومار 1 (2001) سه فرض اساسی را در مورد سبک تربیتی و رفتاری والدین و تأثیر آن بر کودک را مطرح کرد: 1- دلبستگی ایمن کودک به کیفیت ارتباط کودک- والدین مربوط میشود.
روی هم رفته مطالعه اولی ارتباط بین دلبستگی بزرگسالان و افسردگی را بررسی کردند و مطالعه دومی و سومی بررسی کردند که آیا این ارتباط بوسیله نگرشهای - Overprotective parenting - Eating disorder - Obsessive–compulsive disorder - Social phobia - Yoshizumi - Caring parents - Sato McLeod, Weisz & Wood- - Mackinnon, Henderson & Andrews Roberts, Gotlib & Kassel- غیرمعمول و عزت نفس پایین تعدیل میشود."