Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی درمانی کوتاه مدت ساختاری بر کنترل علایم اختلال نقص توجه-بیش فعالی[1] (ADHD)در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی پیش دبستانی انجام گرفته است.روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بوده است. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی که به مرکز درمانی بزرگمهر مراجعه کرده بودند با استفاده از نمونه گیری دردسترس 30 کودک به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.ابزارهای مورد استفاده،آزمون CSI-4 (اسپیرافکین و گادو، 1984)، فرم والد-معلم و مقیاس ADHD rating scale IV فرم والدین می باشد. داده های بدست آمده از دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که بر اساس ارزیابی فرم والد-معلم، بازی درمانی کوتاه مدت ساختاری، باعث کاهش معنادار علایم نقص توجه و بیش فعالی در آزمودنی های گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون شده است(P<0.001).
The present study has been carried out by the aim of examining the effect of structured short- term play therapy on controlling the symptoms of attention deficiency and hyperactivity disorder (ADHD) in preschool children suffering from ADHD. The methodology of the research was semi- experimental with pre-test and post-test design. The statistical population included children affected by ADHD who referred to Bozorgmehr Therapeutic Center. Thirty children were assigned randomly in two groups of control and experimental، using accessible sampling method. The instruments used were CSI-4، parents- teacher “ADHD rating scale” form، and parents form. The obtained data in two steps of pre- test and post- test was analyzed using the statistical method of one variety covariance analysis and U- Man - Whitney test. The results showed that based on the evaluation of parent- teacher form، structured short- term play therapy leads to significant decrease in hyperactivity، and attention symptoms deficiency of subjects in experimental group in comparison with control group respectively (P< 0.01).
Machine summary:
"بر این اساس پژوهش حاضر بدنبال این مسأله - Hanser, Meissler, Ovevs - Ray, Schetlkorb, Tasi - kaduson& Finnerty - Blinn میباشد که تأثیر بازیدرمانی کوتاه مدت ساختاری بر کاهش علائم ADHD مورد استفاده قرار گرفته است.
جدول5: نتایج آزمون تأثیرات بین آزمودنیها شاخص متغیر متغیر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات نسبتF سطح معنیداری نقص توجه پیشآزمون 10/9 1 10/9 76/5 02/0 گروهها 29/17 1 29/17 95/10 003/0 (نسخه والدین) خطا 62/42 27 57/1 کل 415 30 نقص توجه پیشآزمون 73/7 1 73/7 38/13 001/0 گروهها 33/10 1 33/10 88/17 001/0 (نسخه معلم) خطا 60/15 27 57/0 کل 158 30 بر اساس جدول 5 نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان میدهد که اثر اصلی گروه معنیدار میباشد به طوری که بر اساس تفاوت میانگین پیشآزمون و پسآزمون استنباط میشود که نمرات آزمودنیها در پسآزمون علایم نقص توجه با 99درصد اطمینان کاهش یافته است.
جدول 7: نتایج آزمون تأثیرات بین آزمودنیها شاخص متغیر متغیر مجموع مجذورات درجهآزادی میانگینمجذورات نسبتF سطح معنیداری نقص توجه همراه با بیشفعالی پیشآزمون 85/22 1 85/22 02/5 03/0 گروهها 84/123 1 84/123 21/27 001/0< (نسخه والدین) خطا 88/122 1 55/4 کل 2546 30 نقص توجه همراه با بیشفعالی پیشآزمون 18/18 1 18/18 59/10 003/0 گروهها 39/97 1 39/97 74/56 001/0 (نسخه معلم) خطا 34/46 27 71/1 کل 1252 30 بر اساس جدول 7 نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان میدهد که اثر اصلی گروه معنیدار میباشد به طوری که بر اساس تفاوت میانگین پیشآزمون و پسآزمون استنباط میشود که نمرات آزمودنیها در پسآزمون علایم نقص توجه همراه با بیشفعالی با 99درصد اطمینان کاهش یافته است."