Abstract:
در این تحقیق، ضمن معرفی اجمالی دو روشQFDوVE، مزایا و جنبه های مختلف آنها مورد بررسی قرارگرفته وسپس تاثیر هزینه بعنوان مهمترین بعد مهندسی ارزش و متغییر مستقل بر مراحل QFD مورد بررسی قرار گرفته است.
نحوه عملکرد با ارائه مثال عملی توضیح داده شده و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه از مدیران ومتخصصین انجمن قطعه سازی استان جمع آوری گردید. این پرسشنامه دارای پایایی(828/0=α) و روایی مورد تایید بود. تجزیه و تحلیلها و آزمون فرضیه ها، توسط آزمون ((t-test مقایسه زوجها)) ودر نرم افزار SPSS15 صورت گرفت.
آزمون فرضیه ها بوسیله نرم افزار SPSS15 نشان داد که هر سه فرضیه مورد قبول میباشد. لذا با توجه به ارقام بدست آمده و اختلاف معنی دار بین حالتهای (بدون استفاده از مهندسی ارزش) و (با استفاده از مهندسی ارزش) میتوان نتیجه گیری کرد که مهندسی ارزش می تواند باعث بهبود روش QFDگردد. در پایان مدل پیشنهادی بصورت مثال عملی انجام شده توضیح داده شده و توصیه هایی جهت زمینه سازی برای بکارگیری روشهای فوق ارائه شده است.
Machine summary:
"تعداد نمونه جامعه آماری از فرمول زیر محاسبه گردیده است: معیارهای در نظر گرفته شده در طراحی پرسشنامه 1-کیفیت محصولات 2- کسب رضایت مشتریان 3- کاهش هزینه ها 4- بکارگیری هر چه بیشتر این روش در سایر محصولات 5- عملی کردن اقدامات اصلاحی حاصل از مراحل روش فوق 6- دستیابی هرچه بیشتر به اهداف QFD 7- افزایش تمایل مدیران در بکار بستن روش فوق 8- افزایش روحیه همکاری وتعاون 9- بهبود در نحوه تصمیم گیری های مدیریتی 10- کاهش مقاومت در برابر تغییرات جهت اصلاح سازمان 11- استفاده از همبستگی و ارتباط منطقی بین مولفه ها در مراحل مختلف QFD 12- افزایش بهره وری 13- شناخت و درک سازمان از جایگاه خود در بازار و در مقایسه با رقبا 14- شناخت نقاط ضعف سازمان 15- کاهش هر چه بیشتر تغییرات در تولید آزمون فرضیه اول 0H : مهندسی ارزش در بهبود رابطه بین نیازهای مشتری و مشخصه های کیفی محصول تاثیر ندارد.
جدول (5) نام متغییر میانگین اختلافات انحراف استاندارد انحراف خطای استاندارد تفاوت سطح اطمینان95% مقدار آماره درجه آزادی سطح معنی داری پایین بالا مرحله اول QFD 932/1- 717/1 259/0 454/2- 410/1- 462/7- 43 0 چون سطح معنی داری، کمتر از سطح تشخیص(05/0) می باشد بنابراین فرض 1 H مورد قبول است و0H رد میشود یعنی مهندسی ارزش در بهبود رابطه بین نیازهای مشتری و مشخصه های کیفی محصول تاثیر دارد."