Abstract:
خشونت نوجوانان از جمله مشکلات عمده جامعه میباشد که امروزه درحال افزایش است. خشونت نوجوانان به عنوان یک مسئله اجتماعی همانند سایر مسائل اجتماعی دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی است. در این تحقیق نیز به بررسی عوامل اجتماعی موثر بر خشونت دانشآموزان پرداختهایم، که در آن از تئوریهای روانشناسی اجتماعی و به ویژه جامعهشناسی استفاده شده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و به کمک ابزار پرسشنامه روی 375 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان عجبشیر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و سیستماتیک اجرا شده است. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که متغیرهای عدم دلبستگی به والدین، عدم نظارت والدین بر رفتار فرزندان، بدرفتاری والدین با فرزندان، تضاد والدین با هم، داشتن دوستان بزهکارف، عدم پای بندی به دستورات اخلاقی، تنبیه در مدرسه، سختگیری والدین با خشونت دانشآموزان رابطه مستقیم و معنیداری داشتند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که متغیرهای بدرفتاری والدین، عدم دلبستگی به والدین، نظارت والدین، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، مشارکت گروهی، دوستان بزهکار و پایبندی به دستورات اخلاقی در تبیین میزان خشونت دانشآموزان سهم عمدهای داشتهاند. مقدار تبیین به دست آمده 51% میباشد.
Violence among adolescents is one of the major problems in societies which is increasing nowadays. Adolescent violence as a social issue, like other social issues, is affected by different factors. The aim of this research is to investigate the social factors affecting violence among high school students by using theories of social psychology and sociology in particular. The research is a survey and the research tool is a questionnaire which was distributed among 375 boy and girl students of Ajabshir high schools, who were chosen through systematic and clustering sampling technique. The findings showed that lack of affection toward parents, lack of parent supervision over children's behavior, parents, ill-treatment with children, parents, conflict with each other, peer felons, lack of commitment to ethics, punishment at school, and parents, strictness have a direct and significant relationship with adolescent violence. The multiple regression analysis indicated that the variables of parents, ill-treatment, lack of affection toward parents, parents, supervision, socio-economic status, team work, peer felons, and commitment to ethics have a major share in determining the rate of students, violence. The obtained rate was 51%.
Machine summary:
"توزیع پراکندگی متغیرهای مستقل و وابسته براساس اطلاعات جدول شماره (2) میانگین میزان نظارت والدین بر رفتار و کردار دانشآموزان 94/15± 26/64، دلبستگی به والدین 58/16± 11/58، احساس بیعدالتی در مدرسه 81/5± 88/58، مشارکت گروهی 82/18± 85/54، باور به دستورات اخلاقی در بین دانشآموزان 77/16± 61/61، تنبیه دانشآموزان 34/16± 104/69، سختگیری والدین 7/17± 62/63، بدرفتاری والدین با فرزندان 04/16± 08/60، تضاد والدین 4/15± 43/62، داشتن دوستان بزهکار 93/16± 37/63، و میزان خشونت 4/9± 35/65، خشونت لفظی 24/16± 25/69، خشونت فیزیک ملایم 67/16± 41/62، خشونت فیزیکی شدید 94/15± 67/64 به دست آمده است که توضیحات زیر آن در جدول ذیل گزارش شده است.
جدول شماره (2): توزیع پراکندگی میزان متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد حداقل حداکثر نظارت والدین دلبستگی به والدین احساس بیعدالتی در مدرسه مشارکت گروهی باور به دستورات اخلاقی تنبیه دانشآموزان سختگیری والدین بدرفتاری والدین تضاد والدین داشتن دوستان بزهکار میزان خشونت خشونت لفظی خشونت فیزیکی ملایم خشونت فیزیکی شدید 375 375 375 375 375 375 375 375 375 375 375 375 375 375 267/64 11/58 886/58 857/54 617/61 104/69 629/63 08/60 435/62 379/63 35/65 25/69 418/62 673/64 942/15 58/16 851/15 826/18 775/16 348/16 704/17 047/16 409/15 932/16 483/9 24/16 67/16 94/15 06/18 81/7 81/7 81/7 75/18 67/17 5/12 97/19 97/19 50/12 37/26 06/23 50/12 06/18 22/97 45/92 75/93 45/92 24/96 67/96 92/97 45/92 71/92 92/97 47/88 67/96 92/97 22/97 آزمون فرضیهها فرضیه شماره یک: بین عوامل اجتماعی و میزان خشونت دانشآموزان رابطه وجود دارد."