Abstract:
دنیاییکه در آن زندگی میکنیم هر روزه درحال تغییر است، جهانیشدن فناوریاطلاعات وارتباطات، نقل و انتقال سریع تجربیات، دستاوردهای جوامع و اشاعهی فرهنگ خاص مصرف، بررسی جنبههای مختلف این جهانیشدن از جمله جنبههای نرمافزاری (محتوای)، مصرفرسانهای، جامعهاطلاعاتی و به خصوص اصلاح الگوهای مصرف حائز اهمیت اساسی است. تاکید جوامع بر استفاده از پتانسیلهای این فناوریهایاطلاعاتی و ارتباطاتی در جهت شتابدهی به توسعهاقتصادی و ارتقای سطح زندگی مردم مهم و قابل توجه میباشد. این روند با الکترونیکی کردن امور و آنی و سریع سازی انتقال اطلاعات باعث از بین رفتن عامل زمان، مکان و کنترل هزینهها شده، که این رشد شتابان نیازمند سازماندهی و فرهنگسازی سریع با توجه به نیازهای روز افزون میباشدکه برای هرچه بهتر بهینه کردن این صنعت ارائه راهکارها مناسب ضروری میباشد. بسیج منابع، سرعت، دقت و همه جانبهنگری در مدیریت این منابع، ضرورتهایی است که پیش روی کارشناسان وعالماناجتماعی قراردارد. بنابراین این مقاله نتیجه پژوهشی است که پس ازشرح ویژگیهای جهانیشدن با رهیافت اکتشافی، با تکنیک مصاحبه(دلفی) با مطلعان و کارشناساناجتماعی به بررسی بعدی از جهانیشدن فناوریاطلاعات و ارتباطات میپردازد تا بدین ترتیب با بهرهگیری از نظرات عالماناجتماعی، رهیافتها و راهکارهای اساسی درجهت هدایت ومدیریت بهتر این فناوریها تعیین، تا قدمهای اساسی برداشته شود، در نهایت با کدگذاری باز بر روی مصاحبههای انجام شده با اساتید 10 مولفهی اساسی و کلیدی با توجه به فرضیات ارائه شد که نتایج در قالب راهبردها ارائه گردید که تمام فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
The world in which we live is changing every day. Globalization of information and communication technology, fast transferring of experiences and achievements, dissemination of particular consumption culture and also, the examination of various aspects of this globalization such as software (content), media consumption, information society, and particularly consumption patterns reformation are very important. The emphasis of these communities on the potential of ICTs to accelerate the economic development and to improve people's lives is significant. This process causes to eliminate the time, space and to control the costs by making things electronic and data transfer fast. This rapid growth requires organizing and culturizing due to the growing needs and for better optimization offering solutions is essential. Resource mobilization, speed, accuracy, and comprehensive review are the necessities facing the experts and social scientists. So this paper describes the features of globalization with exploratory approach and examines a dimension of globalization by interviewing (Delphi) the social experts, which benefiting the social experts' views the strategies and approaches for better management of these technologies are to be determined. With open coding on interviews of 10 professors, key components of assumptions were presented.The results were presented in the form of strategies that all hypotheses were confirmed.
Machine summary:
"میتوان در این زمینه جهانی شدن فناوریها به مسئله اضطراب دیجیتالی (مجازی) که توسط دیوید ترند درمورد فرهنگ دیجیتالی آن را مطرح کرده است پرداخت که این مسئله ناشی ازجهانیشدن فناوری اطلاعات و ارتباطات است که ظهور صنایع مربوط به این تکنولوژیها اطلاعاتی تاثیر جدی در روابط اجتماعی و بین فرهنگی و تمدنی و نظامهای سیاسی و اقتصادی ملی داشته است و به قول او تمامی اموری که مربوط به کار و نقشهای شغلی و همچنین کیفیت ارتباط انسان با مصرف میگردد و همه اموری که مربوط به یادگیری و دانش است و همه اموری که مربوط به فهم سیاست و زندگی عمومی میشود به نوعی با صنعت دیجیتالی پیوند خورده است(Trend, 2001).
نتیجهگیری فرض اساسی این مقاله این بوده که جهانی شدن طلاعات و ارتباطات موجب بروز تنوع مصرف در جوامع میشود که کل جهان معاصر را دربرگرفته است و این تکنولوژیها چه درجهت اطلاع رسانی و چه در جهت الکترونیکی کردن امور حائز اهمیت فراوان میباشد و نقش آنی و سریع بودن این نقل و انتقال فناوریها موجب ازبین رفتن نسبی عامل زمان شده ومفهوم همزمانی به طورجدی تحقق پیدا کرده است که این رشد سریع نیازمند فرهنگسازی سریع در جامعه با توجه به نیازهای روز افزون و ارتقاع سطح فرهنگی برای هرچه بهتر بهینه کردن این امکانات و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی میباشد."