Abstract:
تحقیق در بازار خرید و انتخاب مناسب ترین تامین کننده، یکی از مهمترین فعالیت ها در سازمان های امروزی است. عدم توجه به شرایط تامین قطعات و مواد اولیه در هر سیستم و همکاری با تامین کنندگان ممکن است به افزایش هزینه های خرید و خدمات نهائی منجر گردد. رتبه بندی و انتخاب تامین کنندگان به منظور همکاری در تامین قطعات باید با توجه به چندین معیار و شاخص صورت گیرد. در مقاله حاضر جهت ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان شرکت تراکتورسازی ایران، به بررسی روشها و مدل های تصمیم گیری چند معیاره و در نهایت انتخاب مدل مناسب پرداخته ایم.
جامعه آماری تحقیق حاضر، کارشناسان بخش تامین قطعات شرکت تراکتورسازی ایران را شامل می شود. در تحقیق حاضر ابتدا معیارهای مهم در ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان شرکت تراکتورسازی ایران بر اساس مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با کارشناسان تعیین و سپس با استفاده از پرسش نامه و بر اساس روش انتروپی شانون درجه اهمیت هریک از معیارها تعیین گردید. با توجه به شرایط مساله، بررسی مدل های تصمیم گیری چند معیاره، نشان داد که تکنیک برترین پیشنهاد از راه حل ایده آل 1 TOPSIS مناسب ترین مدل تصمیم گیری چند معیاره به منظور رتبه بندی تامین کنندگان شرکت تراکتورسازی ایران می باشد.
قطعات مورد نیاز شرکت تراکتورسازی ایران در سال 1384 به شش گروه عمده:
1- قطعات تمام شده فورج وریخته
2- قطعات تمام شده ورقی
3- قطعات تمام شده ماشین کاری
4- قطعات نیمه ساخته فورج وریخته
5- قطعات نیمه ساخته ورقی
6- قطعات نیمه ساخته ماشین کاری، تقسیم میگردند. از آنجائی که امکان بررسی همه گروه های مذکور در این مقاله امکان پذیر نیست، صرفا به بیان رتبه بندی شرکت های تامین کننده مربوط به گروه قطعات تمام شده فورج و ریخته خواهیم پرداخت.
Surveying the supplying market، as well as choosing the most proper supplier، is one of the most important activities in every organization and company. Neglecting the conditions of parts and raw material supply or disregarding cooperation with the suppliers would lead to an increase in purchase costs، quality control costs، and quality guarantee costs. All the mentioned costs would eventually make the customer dissatisfied with the final goods and services. In ranking the suppliers and choosing them as suppliers، several criteria and factors should be considered.
In this paper، in order to rank and evaluate the suppliers of Iran Tractor Manufacturing Company (ITMCo)، we have studied the methods and models of multiple attribute decision making، and eventually، have chosen the proper model. The research population consists of the experts of parts-supplying department of ITMCo.
First، the important criteria evaluating and ranking the suppliers of ITMCo. Were determined based on library Study and interviewing the experts. Then، by using a questionnaire and based on the Shanon Enteropy Method the importance rate of each criterion was specified.
Studying the multiple attribute decision making models showed that TOPSIS model is the most suitable model for ranking the suppliers of ITMCo.
The parts needed in ITMCo in 2005 (1384) are divided in to 6 main categories:
1) Completed forged and cast parts
2) Completed parts
3) Completed machined parts
4) half-completed forged and cast parts
5) half-completed sheeted parts
6) half-completed machined parts.
Since studying all the mentioned groups is not feasible in this paper، we have confined our study only to the ranking of the suppliers of the first category، the completed forged and cast parts.
Machine summary:
"همچنین به دلایلی نام شرکت های این گروه را نیز با علامت اختصار بیان می کنیم، که عبارتند از: 1) س آ 2) ش ت 3) ش خ 4) ش ر 5) ش ش 6) ش م ب ) تعیین معیار های ارزیابی شرکت های تامین کننده قطعات مهمترین معیار های ارزیابی تامین کنندگان قطعات، براساس مطالعات اولیه و نیز رایزنی با کارشناسان بخش تامین قطعات شرکت تراکتورسازی، به شرح جدول زیر استخراج گردید: جدول شماره 2- معیارهای ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان شرکت تراکتورسازی ایران ردیف معیارها ردیف معیارها 1 کیفیت 9 مشارکت در بهبود کیفیت 2 قیمت گذاری 10 همکاری در حمل و نقل 3 انعطاف پذیری در قیمت 11 شرایط بسته بندی 4 قابلیت اعتماد در تحویل مقادیر مورد نیاز 12 سهولت در سفارش دهی 5 قابلیت اعتماد در تحویل به موقع 13 سهولت در برگشتی 6 انعطاف پذیری در تحویل(از لحاظ فراوانی، مقدارو زمان) 14 ارتباطات و اطلاع رسانی 7 فعالیت های ترفیعی و تشویقی 15 پشتیبانی فروش 8 سیاست های تضمین ج) وزن دهی به هر یک از معیارهای بکار رفته در ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان باتوجه به اینکه در مسائل مربوط به تصمیم گیری های چند معیاره نیازمند دانستن اهمیت نسبی از شاخص های موجود هستیم، به طوری که مجموع آنها برابر واحد ( نرمالیزه شده) باشد، لذا لازم است درجه اهمیت هر یک از عوامل و معیار های ارزیابی را تعیین کنیم."