Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش عوامل فرهنگی در گرایش به نابهنجاری های رفتاری زنان زندان شهر تبریز در سال 1388انجام گرفت . مطالعه حاضر با بهره گیری از نظریه های کنترل یادگیری اجتماعی، تقلید گابریل تارد، ساخت اجتماعی و آنومی مرتون، همنشینی افتراقی، پیوند افتراقی، خرده فرهنگی کوهن، بی سازمانی اجتماعی تدوین شده است. روش پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه زنان زندانی در شهر تبریز و زنان عادی شهر تبریز است. حجم نمونه 50 نفر از زنان زندانی در شهر تبریز و 50 نفر از زنان عادی شهر تبریز و شیوه نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوایی تعیین گردید و جهت سنجش پایایی پرسشنامه نیز از تکنیک آلفای کرون باخ استفاده شد که برای همه متغیرها بالای 7/0 به دست آمد وبدین ترتیب پرسشنامه دارای اعتبار و پایایی قابل قبولی می باشد. بر اساس چارچوب نظری مورد استفاده و نتایج به دست آمده از آزمون خی دو برای سطح تحصیلات و آزمون t-test مستقل برای سایر فرضیه ها؛ بین سطح تحصیلات، نوع برنامه های رسانه ها و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی زنان زندانی و عادی تفاوت وجود دارد. ولی بین نحوه اوقات فراغت زنان زندانی و عادی تفاوتی وجود ندارد. در واقع؛ از بین عوامل فرهنگی تاثیرگذار در گرایش به رفتارهای نابهنجارانه زنان زندان تبریز، پایین بودن سطح تحصیلات، عدم استفاده از برنامه های آموزشی و در کل پایین بودن استفاده از برنامه ها و وسایل ارتباط جمعی داخلی و دولتی در گرایش به نابهنجاری های رفتاری نقش به سزایی داشته اند.
Machine summary:
"را به همراه داشته و موجب سلب اطمینان مردم و بروز اختلافات در روابط فردی و اجتماعی می شود و از طرفی با توجه به این که زنان در تربیت و سلامت جامعه نقش بسزایی دارند و امروزه دامنه آسیب ها و معضلات اجتماعی بین زنان گسترش یافته، لذا ضروری است تا ابعاد و روند آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و تدابیر و تصمیمات مؤثر و عاجل جهت شناسایی، پیشگیری و مبارزه با این مسأله اتخاذ گردد (محمدی، 1383: 16).
نتیجه دیگر این تحقیق نشان داد بین میزان ساعات استفاده از وسایل ارتباط جمعی زنان زندانی و عادی تفاوت معنا داری وجود دارداین یافته همسو با نظریه یاد گیری و تقلید است بر اساس نظریه یاد گیری رفتار انحرافی آموختنی است و در فرایند رابطه با افراد دیگر به خصوص در گروه های کوچک آموخته می شود.
تارد در نظریه تقلید خود معتقد است که فرایند کسب رفتار بزهکارانه و مجرمانه از طریق تقلید که مبتنی بر تجربه های یادگیری مشاهده ای است انجام می شود پس می توان گفت در واقع پایین بودن میزان ساعات استفاده از وسایل ارتباط جمعی زنان زندانی تبریز در رفتار های نابهنجار نقشی داشته است.
این نتایج احتمالا ناشی از آن است که امروزه در اجتماعی شدن افراد از تاثیر خانواده کاسته شده و سایر نهادهای اجتماعی ازجمله رسانه های جمعی تاثیر بیشتری بر نگرش و رفتار فرد بر جای می گذارند در نتیجه در نحوه آسیبزا شدن اوقات فراغت دختران جوان، رسانهها، فرهنگ و سبک زندگی غربی که دایما از طریق مدها و کالاهای فرهنگی غربی تبلیغ می شود تاثیر تعیینکننده ای بر جای میگذارد."