Abstract:
هدف این پژوهش، تعیین تاثیر درمان ریلکسیشن کوتاه شده ای که از فنون قبلی ریلکسیشن اقتباس و طراحی شده است که در کاهش علایم افسردگی مادران دارای کودک کم توان ذهنی با ویژگیهای مختلف دموگرافیک بود. این مطالعه شبه آزمایشی، دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون معین مطرح شدند که در آن 23 نفر به عنوان گروه آزمایش و 25 نفر از طریق همتاسازی با گروه آزمایش، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. تمرینات گروهی ریلکسیشن سه روز در هفته بمدت دو ماه با حضور گروه آزمایش انجام گرفت و اطلاعات درباره متغیرهای پژوهش، به کمک پرسشنامه های دموگرافیک، و افسردگی بک-II در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از هر دو گروه، کسب شد. داده ها با تحلیل کوواریانس دوطرفه تجزیه و تحلیل شدند. طبق نتایج، تمرینات مستمر ریلکسیشن برای کاهش افسردگی گروه آزمایش تاثیر داشت و این تاثیر برای مادران دارای کودک با شدت عقب ماندگی ذهنی متفاوت، برای مادران با سطوح سواد متفاوت، با سطوح اقتصادی متفاوت، و محل سکونت مختلف بطور یکسان رخ داده بود. اما برای مادران در سطوح سنی مختلف تاثیر متفاوتی داشت، طوری که مادران بالای 35 سال کاهش بیشتری در افسردگی نسبت به مادران جوانتر داشتند (P<0/001). این پژوهش نشان داد که تکنیک آرامش طراحی شده در این تحقیق، از کارآیی خوبی درکاهش علایم افسردگی افراد با ویژگیهای مختلف برخوردار است.
Machine summary:
"لذا، در این تحقیق با توجه به نقاط ضعف و قوت فنون قبلی ریلکسیشن، تکنیکی از ریلکسیشن که ساده و مختصر و در عین حال کاربردی باشد، طراحی شد و این تحقیق با این هدف انجام گرفت که بداند آیا این تکنیک درمانی برای کاهش افسردگی مادرانی که از ویژگیهای مختلفی مانند؛ متفاوت بودن شدت عقب ماندگی کودک، متفاوت بودن سطح سواد، شهری یا روستایی بودن، داشتن وضعیت اقتصادی مختلف، و سطح سنی متفاوت، چگونه عمل می کند؟ روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی است که در آن از طرح دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون4 استفاده شد.
(جدول2) نتایج تحلیل کواریانس پسآزمون افسردگی پس از کنترل پیش آزمون مادران با سطوح مختلف تحصیلی (بیسواد، زیر دیپلم، بالای دیپلم) منبع مجموع مجذورات df مجذور میانگین F sig اندازه اثر افسردگی در پس آزمون گروه سواد سواد * گروه خطا کل 6/2373 9/307 9/12 2/2 7/293 17818 1 1 2 2 41 48 6/2373 95/307 5/6 1/1 2/7 331 43 9/0 16/0 0001/0 0001/0 4/0 86/0 89/0 5/0 04/0 007/0 Covariate با توجه به سطح معناداری سطر اثر تعاملی سواد و گروه در جدول 2، چون 86/0 بیشتر از 05/0 می باشد (جدول 2)، بنابراین فرضیه پژوهشگر رد می شود و تمرینات ریلکسیشن برای کاهش افسردگی هر سه دسته مادران با سطح سواد متفاوت، دارای تاثیر یکسان بوده است.
Journal of Psychosomatic Research, Volume 62, Issue 4, April 2007, Pages 427-437 The Effect of Relaxation Therapy on Reducing Depression Symptoms of Mentally Retarded Children’s Mothers with Different Demographic Characteristics: Technique Introduction Rogayeh Mohammadi Garegozlo Golamreza Gholmohammadnejad (Ph. D."