Abstract:
طی دهۀ گذشته مفهوم تعلق خاطر کاری، بهدلیل تأثیرگذاری زیاد بر نتایج عملکردی سازمان، بسیار مورد توجه پژوهشگران و کارگزاران حوزۀ مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی قرار گرفته است. این پژوهش به تبیین نقش منابع شغلی (استقلال و آزادی عمل، حمایت اجتماعی، بازخورد، مربیگری سرپرستی، فرصتهای رشد و یادگیری) و منابع شخصی (خودبسندگی، شخصیت پیشقدم و خصیصۀ وظیفهشناسی)، بر تعلق خاطر کاری کارکنان پرداخته است. مشارکتکنندگان این پژوهش، کارشناسان یک گروه صنعتی (مشتمل بر شرکت مادر و شش شرکت تابعۀ اصلی) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از بین اعضای جامعۀ آماری گردآوری شده است و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از فن تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری، آزمون شده است. نتایج حاصله نشان میدهد که منابع شغلی و منابع شخصی با تعلق خاطر کاری رابطۀ مثبت و معنادار داشته و هر دو بهطور مثبت بر تعلق خاطر کاری کارکنان تأثیرگذارند؛ اما میزان تأثیر منابع شغلی بیشتر از منابع شخصی است.
Machine summary:
Employee Engagement معادل سازی های مختلفی برای این واژه انجام شده است که می توان به پیوند کاری ، دلبستگی کارکنان ، درگیر شدن با شغل و عجین شدن با شغل اشاره کرد.
هـدف ایـن مقالـه ، تبیـین نقـش و نحـوة تأثیرگذاری منابع شغلی (استقلال و آزادی عمل ، حمایت اجتماعی ، بازخورد، مربی گری سرپرستی ، فرصت های رشد و یادگیری ) و منابع شخصـی (خودبسـندگی ، شخصـیت پـیش قـدم و خصیصـه وظیفه شناسی ) در تعلق خاطر کاری کارکنان است .
پژوهش روشن نژاد و همکاران ، در خصوص بررسی رابطه بین منابع شـغلی (اهمیـت شـغل ، کنترل شغل ، معناداری و پاداش درونی ) در بین ١٣٦ نفر از کارکنان دانشگاه تهران نشان داد کـه منابع شغلی رابطة مثبت و معناداری با پیوند کاری (تعلق خاطر کاری ) دارد (روشن نژاد، شـرافت و قلی پور، ١٣٩١).
نحوة تأثیرگذاری منابع شغلی بر تعلق خاطر کاری به این صورت است که وقتی کارکنان در محیط کار از حمایت همکاران و سرپرستان برخوردار بوده و در شغلشان اسـتقلال و آزادی عمـل داشته باشند و ماهیت شغل و سبک مدیریت به گونه ای باشد کـه فـرد فرصـت رشـد و یـادگیری داشته باشد و از نتیجه کارش آگاه شود، احتمال اینکه با شوق و سرزندگی و بـا تمـام وجـود کـار کرده و مجذوب شغلش شود، بیشتر می شود.
بر این اساس فرضیة زیر را می توان ارائه کرد: منابع شغلی (استقلال و آزادی عمـل ، حمایـت اجتمـاعی ، بـازخورد، مربـی گـری سرپرسـتی ، فرصت های رشد و یادگیری ) به طور مثبت در ایجاد تعلق خاطر کاری تأثیرگذار هستند.
Burnout and work engagement among teachers, Journal of School Psychology, 43 (6): 495-513.