Abstract:
سازمانها از اجزای مهم و بنیادین پیکرة جامعة امروزیاند و به دلیل رشد و توسعة نقش آنها در جامعه، مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها اهمیت روزافزونی یافته است. هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر مؤلفههای فرهنگ سازمانی دنیسون بر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی سازمانها در شرکت خودروسازی سایپاست. در فرایند پژوهش 127 پرسشنامه جمعآوری شد که روایی آن از طریق پانل صاحبنظران (خبرگان و نخبگان) و پایایی آن با آلفای کرونباخ 971/0 تأیید شد. در تحلیل نتایج حاصل از دادهها، ابتدا وضعیت فرهنگ سازمانی شرکت سایپا با استفاده از آزمون t سنجیده و در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل مسیر، فرضیههای تحقیق بررسی شد. نتایج بیانگر فرهنگ سازمانی بالاتر از حد متوسط شرکت خودروسازی سایپا و برآورد میزان تأثیر بسزای فرهنگ سازمانی آن بر مسئولیت اجتماعی این شرکت است. در این خصوص پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران سازمانها جهت ایجاد محیط رقابتی سالم برای کسب درآمد بیشتر و به دور از تخلفات قانونی و اخلاقی به ارتقای ابعاد مختلف فرهنگ در درون سازمان خود بپردازند.
Machine summary:
به این ترتیب ، می توان گفت مسئولیت اجتماعی شرکت وظیفة سازمان تعریف شده است که از طریق آن سازمان ضمن انجام فعالیت های اقتصادی خود به حقوق افراد احترام می گـذارد و رفاه عمومی را ارتقا می دهد (مناکلاتیل و رادلـف ، ١٩٩٥؛ اوپـوال و الکسـاندر و سـالیوان ، ٢٠٠٦؛ شاهین و زایری ، ٢٠٠٧).
Corporate Social Responsibility (CSR) پیشینة پژوهش از دیدگاه مدیریت ، نقطة مشترک فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایجاد مزیت رقابتی در بازار است ، با این تفاوت که فرهنگ سـازمانی عملکـرد سـازمان را بهبـود مـی دهـد و مسئولیت اجتماعی تأثیر مثبتی در سـودآوری دارد (جکسـون و رینـو و ماتسـمی ،٢٠١٢).
در کل ، با توجه به گفتة مک ویلیامز (٢٠٠٦) که تأثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت اجتمـاعی سازمان را تحقیقی بحث پذیر معرفی می کند (جکسون و همکاران ، ٢٠١٢) با توجـه بـه اینکـه در متون مختلف ، رابطة بین این دو مفهوم ذکر شده است ، میزان و شـدت ایـن رابطـه بیـان نشـده است .
Corporate Social Performance (CSP) این است تا پس از اندازه گیری فرهنـگ سـازمانی در شـرکت خودروسـازی سـایپا، میـزان تـأثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت اجتماعی آن شرکت سنجیده شود.
با توجه بـه مباحـث مطـرح در قسمت متون تحقیق ، در این پژوهش برای اندازه گیری شدت تأثیر مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر مسئولیت اجتماعی در شرکت خودروسازی سایپا از چارچوب مفهومی شکل ٣ استفاده شده است .
مدل مفهومی تحقیق فرضیة اصلی این پژوهش عبارت است از فرهنگ سازمانی در شرکت خودروسازی سـایپا بـر مسئولیت اجتماعی آن تأثیر معناداری دارد.