Abstract:
با ورود به هزاره سوم و تغییرهای فزاینده در مرزهای علم و فناوری و با هدفگذاری راهبردی و مهم جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، بررسی الزامات و نیازهای آینده سامانههای آموزشی سازمانها، به ویژه در عرصههای فناورانه همچون هوافضا و هوانوردی، به امری اجتنابناپذیر برای دستیابی به اهداف سازمانی در بخش دفاعی تبدیل شده است. این پژوهش با هدف تعیین الزامات و نیازمندی های آموزشی مبتنی بر آینده نگاری در حوزه آموزش های هوانوردی و هوافضا انجام شده است. برای تعیین نیازهای آموزشی هوافضا و هوانوردی در افق 1404 با بررسی ادبیات مرتبط با موضوع در داخل و خارج کشور و مشورت با متخصصان این حوزه، عوامل اصلی تاثیرگذار بر موضوع تحقیق مشخص گردید که عبارتند از: الف) اسناد بالا دستی و سند چشم انداز ماموریت نهاجا ب) فناوری های نوظهور ج) تهدیدهای منطقه ای و فرامنطقه ای د) صنعت هوافضای کشور هـ) آموزش های هوانوردی و هوافضا. بنابراین مدل مفهومی تحقیق با استفاده از نظرات اولیه خبرگان امر، تدوین گردید و سپس با بررسی دقیق سوابق خبرگان، گروه دلفی که شامل 11 نفر از خبرگان هستند، تعیین و در مرحله اول پرسش نامه باز شامل 21 سوال کلی مطرح و نظرات اخذ شد؛ سپس پرسش نامه بسته حاوی 107 سوال طراحی و بین اعضای شرکت کننده در فرایند دلفی توزیع گردید؛ پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل نظرات خبرگان، پرسش نامه سوم طراحی شد که در نهایت خبرگان در دور پنجم به اجماع رسیدند و فرایند آینده نگری به اتمام رسید. در پایان الزامات و نیازمندیهای سامانه آموزش دانشگاه هوایی شهید ستاری و سایر مراکز مشابه دفاعی برای دستیابی به اهداف در افق 1404 تعیین و پیشنهادها و راهکارهایی برای دسترسی به اهداف مذکور ارائه شده است.
Machine summary:
1 شناسايي الزامات و نيازهاي آموزشي در حوزة هوافضا و هوانوردي نظامي در افق ١٤٠٤ در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري عزيز نصيرزاده ٢، فرهاد جاويدراد٣، مصطفي لطفي جلالآبادي ٤، حميدرضا ضرغامي 5 چکيده با ورود به هزاره سوم و تغييرهاي فزاينده در مرزهاي علم و فناوري و با هدفگذاري راهبردي و مهم جمهوري اسلامي ايران در افق ١٤٠٤، بررسي الزامات و نيازهاي آيندة سامانه هاي آموزشي سازمانها، به ويژه در عرصه هاي فناورانه همچون هوافضا و هوانوردي، به امري اجتنابناپذير براي دستيابي به اهداف سازماني در بخش دفاعي تبديل شده است .
ازاين رو در راستاي اجراي مأموريت واگذاري به دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري، ضروري است تا با در نظر گرفتن وضع موجود آموزشهاي اين دانشگاه در عرصة هوانوردي و هوافضا، نيازهاي آموزشي در آينده (افق ١٤٠٤) تحليل و تحولات اساسي و اولويت هاي آموزشي مشخص شود تا با آگاهي و پيش بيني تغييرات آينده، شرايط انجام تحليل ها و برنامه ريزي مورد نياز براي اين دانشگاه و ساير دانشگاهها و مراکز آموزشي دفاعي فعال در عرصه هوافضا و هوانوردي در کشور فراهم شود.
الگوي ارائه شده در اين تحقيق به بررسي عوامل و محورهاي تأثيرگذار بر نيازها و الزامات آموزشي دانشگاه در حوزة آموزشهاي هوافضا و هوانوردي در افق ١٤٠٤ مي پردازد و با واقع بيني و نگرش سيستمي ، نظريه هاي خبرگان حوزه هوا فضا و هوانوردي کشور را بر اساس روش دلفي جمع آوري مي نمايد، سپس با تجزيه و تحليل آموزشهاي هوانوردي و هوافضا در دانشگاه هوايي و ساير کشورهاي جهان و با بررسي و پيش بيني توانمنديهاي صنعت هوا فضاي کشور در افق ١٤٠٤، پيش بيني تهديدهاي منطقه اي و فرا منطقه اي و ظهور فناوريهاي جديد و بر اساس سند چشم انداز و مأموريت نهاجا، نيازهاي آموزشي دانشگاه را در آينده مورد نظر، پيش بيني و شناسايي مي نمايد.