Abstract:
در این مقاله یکی از آثار معروف اقتصاد کلان کشور که در مجموعة متنوعی از مؤسسات آموزش عالی داخل برای تدریس در سطح کارشناسی رشتة اقتصاد و رشتههای مرتبط تدریس میشود، با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، داوری شده است. در این روش سعی میشود ضمن معرفی اثر، جنبههای اصلی قوت آن بررسی، آنگاه مسائل اصلی و برخی مسائل جزئی آن ارائه شود. جمعبندی داوری نشان میدهد که اثر روی همرفته از حیث صوری مناسب، اما از حیث محتوایی فاقد مسائل مهمی، همچون رعایت ترتیب و تنظیم و انسجام جزئی و کلی، در طرح موضوعات است و تأکید غیر روشمندی بر بعضی دیدگاهها دارد. این در حالی است که اثر در مقایسه با مجموعة منتخبی از کتب اقتصاد کلان که به طور متعارف برای تدریس درس اصول علم اقتصاد (2) مورد استفاده قرار میگیرند، از جامعیت بیشتری برخوردار است.
The present paper aims to review one of the well-known and recognized books in the field of macroeconomics، which is an academic textbook for the undergraduates majoring in economics or other related fields. The method used in the review is analytical-descriptive، which involves introducing the book، highlighting its strengths، and discussing its major–and some minor–issues.
The results indicate that the book is appropriate in terms of form. However، in terms of content، it displays a lack of order، (overall and partial) incoherence in discussions، and unsystematic emphasis on some viewpoints. Nevertheless، this work is more comprehensive in comparison to a set of selected books that are usually taught in the course “Principles of Economics (2)”.
Machine summary:
مقایسۀ صوری اثر بـا آثـار مشـابه نشـان دهنـدٔە قـوت اثـر از حیـث روانـی و رسـایی پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال سیزدهم ، شمارٔە اول ، بهار ١٣٩٢ به خصوص در ده فصل اول است ؛ به طوری که ، تجربۀ تدریس نگارنده نشان می دهـد کـه خوانندٔە علاقه مند به تنهایی قادر به فهم عمدٔە محتوای فصول فوق است ، اما همان خواننـده در فهم بقیۀ اثر با مشکلات متعددی روبه رو اسـت کـه متعاقبـا توضـیح داده خواهـد شـد.
٣,٩ مسائل مربوط به دوپاره بودن متن تجربیات حاصل از تدریس نگارنده نشان می دهد که خوانندٔە علاقه منـد قـادر بـه فهـم پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال سیزدهم ، شمارٔە اول ، بهار ١٣٩٢ عمدٔە ده فصل ابتدای اثر است که دو بحث اساسی آن حسابداری ملی و طرف تقاضای اقتصاد کلان است ، اما در فهم مستقل چهار فصل بعد در زمینۀ عرضۀ اقتصـاد کـلان بـا مشکل روبه رو است ؛ مقدمۀ فصل یازدهم که علی الاصول باید نقش حلقۀ واسطۀ طـرف تقاضای اقتصاد با طرف عرضۀ اقتصاد را ایفا کند به خوبی تدوین نشـده اسـت .
پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال سیزدهم ، شمارٔە اول ، بهار ١٣٩٢ ٧,٩ مسائل مربوط به محدودیت طرح دیدگاه ها در اقتصاد کلان در حالی که در مقدمۀ کتاب ، اقتصاد کلان محصول یک ساختار نهادی تلقی شده است ، اما در متن به این موضوع توجه جدی نشده است .