Abstract:
بدن انسان مکانیسم پیچیدهای دارد که علیرغم تمامی پیشرفتهای علوم زیستی و شناختی باز هم جنبههای زیادی از آن کشف نشده است و دانشمندان امروزی در صدد کشف آنها هستند.گاهی آنچه علم پس از مدتها آزمایش به آن میرسد، به وضوح در آیات قرآن تصریح شده و با تفحص به راحتی قابل استنباط است. یادگیری، یکی از فرآیندهای پیچیده در بدن انسان است. با نگاهی به ظاهر بدن انسان به راحتی میتوان دریافت که دو ابزار وقوع و تکامل این فرآیند یعنی «گوش و چشم»، توسط باریتعالی با ظرافت و دقت هرچه تمامتر در بدن تعبیه شده است. انسان با تربیت این اعضا و استفادة درست از آنها میتواند فرآیند یادگیری را در خود تکامل بخشد و به کمال مطلوب انسانی و کسب معرفت الهی که هدف خالق است، برسد. حال که در فرآیند یادگیری، این دو حس نقش اساسی را ایفا میکنند، این سوال پیش میآید که آیا نقش هر دوی آنها مساوی است یا یکی بر دیگری رجحان دارد و جایگاه هر یک از آنها در فرآیند یادگیری کجاست؟ در این تحقیق با جستجو در نظریههای روانشناسی، مانند نظریههای شناختی و انگیزشی و جستاری در آیات قرآن و اشعار مثنوی معنوی، به تبیین نقش و جایگاه هر یک از این حواس در فرآیند یادگیری پرداخته شده و وجه تمایز و امتیاز هریک مورد بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
فرآيند يادگيري با تکيه بر آيات قرآن کريم و اشعار مثنوي معنوي دکتر محمدرضا صرفي ∗- مژگان ونارجي ∗∗ چکيده بدن انسان مکانيسم پيچيده اي دارد که علي رغم تمـامي پيـشرفت هـاي علـوم زيـستي و شناختي باز هم جنبه هاي زيادي از آن کشف نشده است و دانشمندان امروزي در صـدد کشف آنها هستند.
com تاريخ وصول ۹۲/۴/۲۳ تاريخ پذيرش ۹۲/۷/۲۰ هر دوي آنها مساوي است يا يکي بر ديگري رجحان دارد و جايگاه هر يـک از آنهـا در فرآيند يادگيري کجاست ؟ در اين تحقيق با جستجو در نظريه هـاي روانـشناسي ، ماننـد نظريه هاي شناختي و انگيزشي و جستاري در آيات قـرآن و اشـعار مثنـوي معنـوي ، بـه تبيين نقش و جايگاه هر يک از اين حواس در فرآيند يـادگيري پرداختـه شـده و وجـه تمايز و امتياز هريک مورد بررسي قرار گرفته است .
با توجه به رويکردهاي نوين فکري و پژوهشي در خـصوص اعجـاز قـرآن کـريم و تحقيق و تفحص در حوزه هاي علـوم تجربـي و معرفتـي ، بـا تکيـه بـر آيـات قـرآن و همچينين بن مايه هاي قرآني آثار بزرگي چون مثنوي معنوي ، در اين پـژوهش بـرآنيم تـا با تکيه بر آيات گوناگون قرآن و نگاهي به اشعار مثنـوي معنـوي کـه اثـري عرفـاني و معرفتي در راستاي معرفي انسان کامل و ارتقـاي سـطح معرفتـي نـوع بـشر اسـت ، بـه شناسايي جنبه هاي مختلف اهميت شنيدن و ديدن در فرآيند يادگيري بپردازيم .