Abstract:
با توجه به اهمیت برنام هریزی توزیع در میان حلقه های زنجیره عرضه یک بنگاه اقتصادی،
در این مقاله مسئله مسیریابی ناوگان حمل ونقل کالا میان اجزای مختلف زنجیره تحت
عنوان مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مقاله ضمن
در نظرگرفتن محدودیت های عملیاتی دنیای واقعی در حوزه برنامه ریزی توزیع، ارائه یک
روش حل فرا ابتکاری کارا نسبت به سایر روش های موجود می باشد، لذا در این نوشتار
مسئله مسیریابی، شامل ناوگان ناهمگن از وسایل نقلیه است که در اختیار دپوی مرکزی
قرار گرفته و امکان تقسیم تقاضا و محدودیت عدم دسترسی مشتریان به بعضی از وسایل
نقلیه لحاظ شده است. ناوگان موردنظر از حیث نوع وسایل نقلیه موجود، محدود ، ولی از
لحاظ تعداد وسایل از هر نوع نامحدود است. با توجه به NP-hard بودن مسئله کلاسیک
مسیریابی وسایل نقلیه، برای حل آن یک الگوریتم کلونی مورچه (ACO) دو مرحله ای
کارای جدید پیشنهاد شده و نتایج آن با استفاده از مسا ئل آزمون طراحی شده مطابق با
شبکه توزیع داخل ایران، با یک الگوریتم ابتکاری بهبود داد هشده، مورد ارزیابی قرار گرفته
است.
Due to the importance of distribution planning among the different parts of the supply chain، in this paper we have considered the routing of transportation of goods between the various components of the supply chain as vehicle routing problem. The purposes of this paper are considering the real-world operational constraints of distribution planning and provide an efficient metaheuristic solution than other existing methods. Therefore in this paper the routing problem، includes a fleet size and mixed vehicles that are located in central depot and the possibility of split service and limited vehicle access availability for some costumers has been considers. The number of vehicles of each type is not limited. This problem is a well-known NP-hard one; therefore، a new multi-ant colony optimization algorithm is proposed to solve the given problem. Finally، the numerical results of designed experiment problems according to distribution network inside Iran with an improved heuristic method have been analyzed.