Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و کنترل عواطف در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری است.
روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر 16-12 ساله بود که در سال تحصیلی 92-91 در شهرستان دلفان مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 80 دانش آموز پسر 16-12 ساله مبتلا به ناتوانی های یادگیری شهرستان دلفان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودتنظیمی تحصیلی، کنترل عواطف و رفتارهای پرخطر استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که رفتارهای پرخطر دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری، از روی راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و کنترل عواطف پیش بینی پذیر است.
نتیجه گیری: راهبردهای خود تنظیمی تحصیلی و کنترل عواطف نقش مهمی در زمینه تشدید و کاهش رفتارهای پرخطر دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری دارند.
Objective: The aim of the current study was to investigate Academic self-regulation strategies and emotional control in predicting risk behaviors of students with learning disabilities.
Methods: The statistical universe of this research includes all 12-16 year-old male students in Delfan city during the academic year of 1391-1392 (A.H.). The research subjects consisted of 80 male students (aged 12 to 16 years) with learning disabilities selected by simple random sampling. To collect data، questionnaires Academic self-regulation، emotional control and risk behaviors were used.
Results: Analysis of data revealed that predicting risk behaviors of students with learning disabilities can be predicted by Academic self-regulation strategies and emotional control.
Conclusion: Academic self-regulation strategies and emotional control play a significant role in exacerbating and reducing the risk behaviors of students with learning disabilities.