Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حافظه کوتاه مدت و آگاهی واج شناختی با وضوح گفتاری خواندن در دانش آموزان ناشنوا انجام شده است.
روش:82 دانش آموز دختر و پسر دبستانی فارسی زبان ناشنوا و شنوای مشغول به تحصیل در مدارس ویژه و عادی مورد مطالعه قرارگرفتند. خرده آزمون فراخنای حافظه عددی وکسلر به دو صورت تصویری و کلامی برای سنجش حافظه کوتاه مدت استفاده شد.آزمون آگاهی واج شناختی و مقیاس وضوح کلامی به منظور سنجش آگاهی واج شناختی و وضوح گفتاری خواندن استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که فراخنایحافظه کوتاه مدت و میزانآگاهی واج شناختی در دانش آموزان ناشنوا کمتر از همسالان شنوایشان است. به علاوه فراخنای حافظه کوتاهمدت با آگاهی واج شناختی و همچنین با وضوح گفتاری خواندن در دانش آموزان ناشنوا ارتباط دارد.
نتیجه گیری:با توجه به آنکه توانایی دانش آموزان ناشنوا در حافظه کوتاه مدت و آگاهی واج شناختی کمتر از همسالان شنوای آنها است و همچنین میان حافظه کوتاه مدت و آگاهی واج شناختی با وضوح گفتاری خواندن در دانش آموزان ناشنوا ارتباط وجود دارد، بررسی نقش برنامه های مداخله ای با هدف تقویت این مهار ت ها باید مورد توجه قرار گیرد.
Objective: This study investigated the relationship between short-term memory and phonological awareness with speech intelligibility of reading in deaf students.
Methods: Eighty-two deaf and hearing students from special and regular primary schools were selected. Wechsler intelligence digits span subtest was presented in visual and also verbal mode for measuring short term memory، Persian Phonological Awareness Test was used to measure phonological awareness. Speech intelligibility of reading was assessed by Speech Intelligibility Rating Scale.
Results: Findings indicated that short term memory span and phonological awareness in deaf children is lower than their hearing peers. Also، the relation between short-term memory span and phonological awareness and speech intelligibility was significant.
Conclusions: Deaf students are poorer in short term memory and phonological awareness than hearing peers، in addition there is a significant relation between short-term memory and phonological awareness with speech intelligibility، so the role of intervention programs should be emphasized to improve these skills.