Abstract:
هدف این مطالعه مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران ورزشی لیگهای برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال بود. نمونه مطالعه 500 نفر تماشاگر از هر لیگ بود که به طور تصادفی از میان تماشاگران حاضر در ورزشگاهها انتخاب شدند. این پژوهش مطالعهای کاربردی است که به صورت پیمایشی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی و آمار استنباطی آزمون تحلیل عامل تأییدی، آزمون لوین جهت تعیین تجانس واریانس، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون ولچ برای مقایسه میانگینها در عوامل شناساییشده و آزمونهای تعقیبی LSD و TAMHANE `S بودند که با به کارگیری نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شدند. نتایج 8 عامل را، که مجموعا 75/53 درصد از واریانس عوامل موثر بر حضور تماشاگران را تبیین میکند، نشان داد. این عوامل شامل تأسیسات، اطلاعات و جذابیت، عملکرد و قدمت تیمها، زمانبندی و اطلاعرسانی، پیروزی نیابتی، تعامل و گریز و هیجان بودند. نتایج در بخش آزمون فرضیات نشان داد بهجز عامل تأسیسات و عامل زمانبندی و اطلاعرسانی، هر سه گروه تماشاگران فوتبال، بسکتبال و والیبال لیگ برتر، در سایر عوامل تفاوت معنیداری با یکدیگر دارند. یافتههای این مطالعه نشان داد درکنار اینکه میانگین عوامل مختلف مؤثر در حضور تماشاگران لیگهای برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال با یکدیگر متفاوتاند، از اولویتبندی متفاوتی نیز برخوردارند.
The purpose of this study was comparison of factors that affecting on spectators
of football, basketball, and volleyball professional leagues. The statistical
sample of this study was 500 spectators from each league that randomly
selected from attendant spectators in stadiums. For statistical analysis of data
used descriptive and inferential statistics methods includes Pearson correlation
coefficient for determining consistency coefficient and criterion validity of
questionnaire, Cronbaches' alpha, explorative and confirmatory factor analysis,
Levin, one way Anova, welch, LSD and Tamhane`s tests by SPSS and Amos
soft wares. Result showed 8 factors that affecting on spectators attendance and
these factors indicated. 75% of variance. These factors were facility,
information- attractiveness, performance- antiquity, timing- informing,
interaction- escape and excitement. Internal consistency of final edition
research questionnaire was .89. Result of hypotheses showed that all of 3
football, basketball and volleyball spectators groups have significant differences
in mentioned factors except facility and timing- informing factors. Result of this
research displayed that mean of factors affecting football; basketball and
volleyball spectators` attendance are different among them and also in priority
of them.
Machine summary:
یافته های این مطالعه نشان داد درکنار اینکه میانگین عوامل مختلف مؤثر در حضور تماشاگران لیگ های برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال با یکدیگر متفاوتاند، از اولویت بندی متفاوتی نیز برخوردارند.
نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ٨ عامل مؤثر در حضور تماشاگران لیگ برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال را نشان داد که مجموعا ٥٣/٧٥ درصد از واریانس این عوامل را تبیین کردند (جدول ١).
بنابراین به نظر می رسد با توجه به اینکه رقابت پایاپای ازجمله عوامل اثرگذار در جذابیت و عملکرد بازی در مسابقه والیبال است ، این عامل اهمیت بیشتری برای حضور تماشاگران نسبت به دو رشته فوتبال و بسکتبال دارد.
در بین مطالعات انجامشده در حوزه تماشاگران مک دونالد (٢٠٠٢) نشان داد بین رشته های مختلف ورزشی ازحیث انگیزههای مؤثر بر حضور تماشاگران تفاوت معنی داری وجود دارد و در این مطالعه عامل وابستگی ازجمله عوامل تحت بررسی بوده است ؛ درکناراینکه در این مطالعه فوتبال، بسکتبال و والیبال ازجمله رشته هایی بودند که تحت بررسی قرار گرفته اند.
نتایج پژوهش حاضر درباره عامل پیروزی نیابتی حاکی از آن است که این عامل اگرچه ازجمله عوامل مؤثر در حضور تماشاگران است ، میزان آن در بین تماشاگران رشته های مختلف ورزشی متفاوت است .
The Value of Competition: Competitive Balance as a Predictor of Attendance in Spectator Sports, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship.
Investigation Motivation, Attitudinal Loyalty and Attendance Behavior with Fans of Australian Football, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, July, 307-317.