Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی عوامل جذب دانش آموزان به نماز جماعت مدارس می باشد. روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری، دانش آموزان مدارس راهنمایی ناحیه دو آموزش و پرورش قم می باشند که 360 نفر از آنها به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته، با پایایی 81/0 است. تحلیل اطلاعات براساس آزمون های خی دو، Z تک گروهی و T برای میانگین دو گروه مستقل، نشان داد: 1. بین عوامل جذب دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه به نماز جماعت تفاوت معناداری وجود دارد. 2. گرایش های مذهبی و مشارکت والدین و متولیان مدارس در نماز جماعت، انگیزه حضور دانش آموزان را افزایش می دهد. 3. بین شناخت دانش آموزان از فواید نماز و نماز جماعت، و مشارکت آنان در مجالس مذهبی، با رویکرد آنان به نماز جماعت مدارس رابطه مثبت وجود دارد. 4. نحوه تقویت و تفویض مسئولیت برگزاری نماز جماعت به آنان، در افزایش علاقه و مشارکت در نماز جماعت موثر است. 5. بین شخصیت و نفوذ امام جماعت و نوع ارتباط او با فراگیران، امکانات، شرایط نمازخانه ها و گرایش دانش آموزان به نماز جماعت رابطه معنی داری وجود دارد.
The present paper aims at investigating the factors influential in attracting students to communal prayers at schools. A descriptive-survey method is used in this research whose statistical population includes 360 students of Qom educational organization، zone two، who were selected through classified random sampling. A researcher- made questionnaire with the reliability of 0.81 is used to gather data which were analyzed by Chi-squared tests، one-group T-test، and two independent groups T-test. The data analysis indicate the following results: 1- there is a significant difference between male and female students as to the factors influential in attracting them to communal prayers. 2. Parents and school staff's Religious attitudes and their participation in communal prayers at school increases students' motive to attend communal prayers. 3- Students' knowledge of benefits of prayer and communal prayer and their participation in religious sessions has a positive relationship with their attitude towards communal prayer at school. 4- The way through which the responsibility of conducting communal prayer is assigned to students and reinforced is influential in increasing their interest and participation in communal prayer. 5- Prayer leader's personality and influence and the nature of his relationship with students، condition of prayer hall have a meaningful relationship with students' inclination towards attending communal prayer.