Abstract:
بنیاد قرارگرفتن اسلام برای تدو ین الگو ی پیشرفت مبتنی بر مبنا ی دین شناختی
متعددی است. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با دو سطح از مبانی دین شناختی ارتباط
برقرار می کند: در لایه زیرین آن دسته از مبانی و زیرساخت های نظری قرار دارند که
توجیه گر ساخت الگو بر اساس دین مبین اسلام می باشد. در لایه زرین مبانی تمدن
ساز و الگودهندة اسلام واکاوی می شود تا در ساخت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
به کار گرفته شود. مقاله حاضر بر آن است تا به اختصار یکی از مبانی گونة نخست،
یعنی گستره شناسی دین را باز کاود. ا ین دسته از مبان ی درج ة اعتبار، توانا یی و
ظرفیت دین الهی برای پیشرفت و تمدن سازی و میزان پاسخ گویی آن به نیازهای بشر
در این عرصه را روشن می سازد.
Machine summary:
"استاد مطهری در اینباره میگوید: هرچند هدف نهایی پیامبران، همان توحید و یگانهپرستی و رسیدن به مقام قرب الهی است، که تنها راه فلاح و سعادت جاودان میباشد، لکن آنان به مسائلی چون عدالت، آزادی، برابری و برقراری نظام صالح اجتماعی نیز توجه داشتهاند؛ چه آنکه اینگونه امور از طرفی مقدمة وصول به فلاح و رستگاری فرجامین است و از دیگرسو دارای اهمیت نفسی و ارزش ذاتی میباشد (ر.
البته مراد از نظامسازی لزوما این نیست که اسلام همة نظامات مختلف زندگی مانند نظام اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به صورت مدون در اختیار نهاده است، بلکه آیین اسلام درونمایههای جامع و منسجمی دارد که از آنها نظامات خاص و معینی قابل استنباط و استخراج است (جهت آگاهی بیشتر ر.
در عین حال باید توجه داشت که منظور از برنامهدهی دین لزوما این نیست که اسلام همة برنامههای ریز و درشت مربوط به امور و عرصههای زندگی بشر را به صورت مدون در اختیار نهاده، علم و عقل بشری را از کار انداخته است؛ بلکه آیین اسلام در عین اینکه در مواردی برنامهها و شیوههای اجرایی خاصی را ارائه کرده است، با درونمایههای جامع و منسجم و اصول و هنجارهایی که دارد و نیز با مجالدادن و فعالساختن علم و خرد و تدبیر انسانی، بسترساز تولید برنامهها و شیوههای اجرایی خاص و معینی است که با اصول و اهداف اساسی آن در زمینة پیشرفت اینجهانی و کمال و سعادت جاودانی انسان هماهنگ و کارآمد باشد."