Abstract:
مطالعه حاضر بر شناخت اثربخشی بسته آموزشی افزایش آگاهی بین ذهنی مادران دارای شیرخوار 7-6 ماهه بر ارتقای کیفیت دلبستگی شیرخوار در پایان سال نخست زندگی شیرخوار متمرکز شد. کیفیت دلبستگی شیرخوار توسط طبقه های Q دلبستگی (واترز، 1995) مورد سنجش قرار گرفت.20 مادر دلبسته ناایمن از طریق مصاحبه رابطه کنونی (کرول و اونز، 1996) شناسایی شدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. نتایج نشان دادند شیرخواران گروه آزمایش به واسطه بهبود آگاهی بین ذهنی در مادران و پاسخدهی متناسب به نیازهای آنها دلبستگی ایمن تر و وابستگی کمتر نسبت به گروه گواه دارند.
he present study aimed to evaluate the effectiveness of mind-mindedness in mothers with a 6-7-month-old infant on
promoting infant’s attachment quality at the end of first year of infant life. Infant attachment quality was assessed by the
Attachment Q-sorts (Waters, 1995). Twenty mothers with insecure attachment styles were identified by the Current Relationship
Interview (Crowell & Owens, 1996) and were assigned into either experimental or control groups. The results indicated that the
attachment of infants in experimental group was significantly more secure and less dependent than the control group due to their
mothers’ increased mind-mindedness and their appropriate responsiveness to infant’s needs.