Abstract:
به کارگیری روشهای تدریس مناسب از جمله شاخص هـای مهـم افـزایش کیفیـت آموزشـی محسـوب می شود. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف آگاهی از نقش روشهای تـدریس بـر اثربخشـی یـادگیری فراگیران مرکز آموزش ولی عصر(عج ) تبریز اجرا شده است . این تحقیق از نظر هدف، کـاربردی و از نظـر ماهیت و روش پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشـی اسـت . جامعـه آمـاری تحقیـق شـامل ١٧٠٠ نفـر از فراگیران این مرکز در سه طبقه تحصیلی دیپلم ، فوق دیپلم و فوق لیسانس مـی باشـد، انـدازه نمونـه بـه تعداد ١٧٦ نفر تعیین شده که به روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی و به نسبت تعیین شده برای هر طبقه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات که اعتبار آن از طریق خبرگان و پایایی آن با استفاده از آماره کرونباخ به میزان ٩٥ درصد تعیین شـده، نسـبت بـه جمـع آوری دادههـا اقدام شده است . نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها و تحلیل استنباطی دادهها بیانگر آن است که از میـان شش فرضیه تحقیق ، پنج فرضیه مبنی بر وجود تفاوت در میزان اثربخشی روش تدریس بحـث گروهـی ، شبیه سازی ، چهار مرحله ی ، نمایش و تشریح و تقسیم گروهای بزرگ به گروههای کوچک در بین سطوح مختلف تحصیلی ، تایید و فرضیه ششم یعنی میزان اثربخشی سبک آموزشی نمایش و ارائه بـین سـطوح مختلف تحصیلی فراگیران از تفاوت معنی داری برخوردار است ، تایید نشد.
Machine summary:
نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها و تحلیل استنباطی دادهها بیانگر آن است که از میـان شش فرضیه تحقیق ، پنج فرضیه مبنی بر وجود تفاوت در میزان اثربخشی روش تدریس بحـث گروهـی ، شبیه سازی ، چهار مرحله ی ، نمایش و تشریح و تقسیم گروهای بزرگ به گروههای کوچک در بین سطوح مختلف تحصیلی ، تأیید و فرضیه ششم یعنی میزان اثربخشی سبک آموزشی نمایش و ارائه بـین سـطوح مختلف تحصیلی فراگیران از تفاوت معنی داری برخوردار است ، تأیید نشد.
با توجه به وجود مشکل مذکور در مراکز آموزشی پلیس ، این تحقیق در نظر دارد با آگاهی از نقش سبک های آموزشی مختلف بر اثربخشی یادگیری فراگیران مرکز آموزشی ولی عصر(عج ) تبریز و معرفی نقاط قوت و ضعف این روشها، پاسخ گوی بخشی از نیازهای آموزشی در مراکز آموزش پلیس و معاونت تربیت و آموزش ناجا در زمینه ی بهبود انواع روشهای تدریس باشد و با ایجاد تحول در معلم و طرز فکر او و بهبود و اصلاح روشهای سنتی گذشته ، به مربیان مراکز آموزش کمک کند تا در راستای بهبود و به کارگیری روش های تدریس مؤثر گام بردارند.
٢- با عنایت به اینکه از نظر هر سه گروه فراگیر (دیپلم ، فوق دیپلم و لیسانس ) در مرکز آموزش ولی عصر(عج ) روش تدریس تقسیم گروههای بزرگ به گروههای کوچک در اولویت اول قرار دارد، اما از طرف دیگر تأکید فراگیران با تحصیلات عالی روی روش تدریس بحث گروهی است ، بنابراین ضروری است تا به این امر توجه بیشتری شده و در برنامه های آموزشی آنان قرار گیرد.