Abstract:
انتخاب مواد درسی مناسب که برمبنای اصول آموزشی تهیه و تدوین شده باشد، از مهم ترین نکات در آموزش زبان است . این نکته بیش از آنکه مربوط به روش تدریس باشد، اهمیت برنامة درسی را نمایان می سازد. اگرچه توجـه مدرسـان زبـان عمـدتا متوجه روش تدریس است ، اما باید توجه داشـت کـه طـرح درس و برنامـة درسـی همسنگ روش تدریس اهمیت دارد (اگر نگوییم مهـم تـر از روش تـدریس اسـت ). پیشینة مطالعات مربوط به آموزش زبان حاکی از آن است که این برنامه ها در یـک سیر تکوینی قرار داشته و طی چند دهة اخیر از حالت صرف دسـتوری یـا معنـائی خارج شده و تعاملی تر شدهاند. از میان برنامه های درسـی مختلـف ، برنامـة درسـی تکلیف محور به عنوان رویکردی جدید که فضایی برای کاربرد واقعـی زبـان توسـط زبانآموزان فراهم می کند، اخیرا جایگاهی قابل ملاحظه در میان دیگر رویکردهـا و برنامه های درسی یافته است . بارزترین ویژگی این رویکرد توجه هم زمان به دستور و معناست که بر این ایده استوار شده است که زبان «نه به هـدف برقـراری ارتبـاط» بلکه «از طریق برقراری ارتباط» یادگرفته می شود. به بیانی دیگر، در ایـن رویکـرد، یادگیری زبان برای این نیست که زبانآموز بعدا بتواند کاری انجام دهـد یـا چیـزی بگوید، بلکه همة آن کارها را باید هم زمان با یادگیری زبان انجام دهـد و بگویـد. بـا توجه به اهمیت تهیه و تدوین مواد آموزشی مناسب برای تقویت مهارتهای زبانی ، به ویژه مهارت خواندن، بر مبنای رویکرد آموزشی تکلیـف محـور زبـان، هـدف ایـن پژوهش ، بررسی جوانب مختلف ایـن رویکـرد و معرفـی آن بـه عنـوان روش نـوین آموزشی برای تقویت درک مطلب فارسی آموزان است .
Machine summary:
"ویلیس و ویلیس (١٧١-١٦٠ :٢٠٠٧) سه مرحلة پیاده سـازی یـک برنامـة تکلیـف محـور را بـه صورت زیر آورده اند: ١- مرحلة پیش تکلیف (pre-task) ٢- مرحلة چرخة تکلیف (task) ٣- مرحلة پس تکلیف (post task) این مراحل و تکالیف قابل اجرا در هریک از آن ها را ویلـیس (١٩٩٦) در شـکل زیـر خلاصـه کرده است : شکل (٢) مراحل پیاده سازی یک برنامة تکلیف محور جین ویلیس (٢٠٠٨) نیز یک روش شناسی چهارمرحله ای ارائه کرده که تمرکز آن بر آموزش مهارت خواندن است و ارتباطی دقیق میان زبان و محتوا ایجاد می کند.
بـا توجـه بـه مباحـث مـذکور، مـی تـوان چنـین نتیجـه گیـری کـرد کـه از لحـاظ آموزشی ، رویه ها و اصول زیر در تدریس تکلیف محور زبان تقویت می شوند: · تأکید بر یادگیری برقراری ارتباط از راه تعامل با زبان هدف · انتخاب محتوا بر مبنای تحلیل نیاز · بهره گیری از متون واقعی در موقعیت یادگیری · فراهم آوردن فرصت برای زبان آموزان ، نه برای تمرکز بر زبان ، بلکه برای تمرکـز بـر فرایند یادگیری · افزایش تجربه های شخصی زبان آمـوزان بـه عنـوان افـراد مهمـی کـه در یـادگیری کلاسی سهیم هستند · ارتبــاط دادن یــادگیری زبــان در کــلاس بــا زبــان مــورد اســتفاده در خــارج از کلاس نهایتا مـی تـوان بـه ایـن جمـع بنـدی رسـید کـه آمـوزش تکلیـف محـور، شـرایطی مطلـوب را برای یادگیری زبان دوم فراهم می آورد و از این طریق فرایند یادگیری را جذاب ، لـذت بخـش و آسان می کند."