Abstract:
در پژوهش حاضر با عنوان، «شناسایی شیوههای آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی» مولفههای آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در دو حیطه رسمی و غیررسمی بررسی شده است. جامعه آماری دبیران متوسطه ناحیه یک شهرستان رشت بوده است که در سال تحصیلی ۸۹- ۱۳۸۸ به تدریس مشغول بودهاند. از بین آنها یک نمونه ۲۴۲ نفری به شیوه تصادفی انتخاب شده است. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که با استفاده از منابع مرتبط در دسترس تنظیم شده است. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان بررسی شده و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ مقدار ۹۱۶/۰ به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است
Machine summary:
"اگرچه در برخی موارد مهم جنبۀ حاکمیت دولت اعمال میشود، در بیشتر موارد حقوق و تکالیف خاصی برای تحقق حقوق شهروندی بر دوش دولت و مردم قرار میگیرد (افشار، ۱۳۸۸)، آموزش شهروندی عبارت است از رشد و پرورش دادن ظرفیتهای افراد و گروهها برای مشارکت، تصمیمگیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.
تأکید آموزش شهروندی بر این است که کودکان را بهعنوان شهروندان بهگونهای تربیت کند که در اجتماع و محیط پیرامون خود مشارکت کنند، با حقوق خود آشنا شوند و به وظایف خود در قبال جامعه عمل کنند.
یافتهها نتایج این تحقیق نشان میدهند که از دیدگاه دبیران در ارتباط با سؤال اول پژوهش، بین آموزشهای قانونگرایی و رعایت احترام به حقوق شهروندی رابطه وجود دارد.
آنها نیز به این نتیجه رسیدند که عوامل اجتماعی - فرهنگی نظیر آموزشهای اجتماعی، دسترسی به وسایل ارتباط جمعی و استفاده از آنها، و مشارکت در عرصههای عمومی توانسته است در میزان آگاهی دبیران از حقوق شهروندی تغییری ایجاد کند.
آنها در مطالعاتشان نیز به نقش مدرسه بهعنوان مکانی برای یادگیری حقوق و مسئولیتهای شهروندی اشاره داشته و بیان کرده بودند آنچه میتواند رسالت و فلسفۀ اصلی شکلگیری و توسعۀ مدارس را در هزارۀ سوم توجیه کند، عمل کردن مدارس بهعنوان «مدرسۀ زندگی» است.
۱ ۲ ۳ ۴ آموزش شهروندی به شهروندان میآموزد که چگونه شهروندی فعال، آگاه و مسئولیتپذیر باشند و تصمیمات خود را با توجه به مسئولیتهایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی اتخاذ کنند دانش نوین اجتماعی آنالیتیک یا روش تحلیلی «آنالیتیک»۱ از ریشۀ یونانی «analytikos» به داشتن توانایی تجزیه و تحلیل یا خرد کردن یک سیستم به اجزا و عناصر آن اشاره دارد."