Abstract:
مقدمه و هدف: رفتارهای نامطلوب از قبیل خشونت، پرخاشگری و آزارگری دانش آموزان واقعیتی از زندگی مدرسه امروز است. تاثیر و اهمیت تربیت بدنی و ورزش در رشد و شکوفایی دانش آموزان، سلامتی و شادابی، شکل گیری ابعاد فردی و اجتماعی و اخلاقی خصوصا در کودکان و نوجوانان، بدیهی و روشن است. امروزه در کشور ما بسیاری از مردم مانع ورزش کردن فرزندانشان می شوند، به دلیل این که فکر می کنند ورزش بر وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی آن ها، اثر نامطلوبی دارد. هدف تحقیق مقایسه وضعیت تحصیلی، رفتار اجتماعی دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار از دیدگاه دبیران است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی است و به صورت مقایسه ای و همبستگی انجام گرفته جامعه آماری شامل کلیه دبیران مرد در 16 رشته تحصیلی بودند و تعداد کل آن ها 107 نفر می باشد. نمونه آماری از 5 رشته تحصیلی تربیت بدنی، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی، ادبیات عربی و معارف اسلامی انتخاب شدند. از از هر رشته فوق الذکر 5 نفر دبیر به طور تصادفی انتخاب شدند. در کل نمونه آماری تحقیق 25 نفر از دبیران بودند. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسش نامه محقق ساخته بود، دو پرسش نامه مجزا در مولفه های وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی تنظیم گردید. دانش آموزان هر دبیرستان به دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار تقسیم شدند و هر دبیر در مورد وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی 5 دانش آموز ورزشکار و 5 دانش آموز غیر ورزشکار به پرسش نامه پاسخ دادند. در مجموع وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی 125 دانش آموز ورزشکار و 125 دانش آموز غیر ورزشکار مورد مقایسه قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های آماری t استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با برنامه های Spss و Excel انجام گرفت. یافتهها: با توجه به یافته های تحقیق تفاوت معناداری در وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار مشاهده شد. نتیجه گیری: براساس نتایج تحقیق، چون میانگین نمره های وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی در گروه ورزشکاران بالاتر است، می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان ورزشکار از وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی بهتری دارند.
Machine summary:
اکثر علماي تعليم و تربيت عقيده دارند که کودکان براي رشد مطلوب و توسعۀ قابليّت هاي جسماني و فکري خود به فعّاليّت هاي شديد جسمي و حرکتي نياز دارند، لذا مسابقه و مبارزه هاي ورزشي مشارکت آنان را در اينگونه فعّاليّت ها تضمين ميکند در واقع ورزش فرصت مي دهد تا افراد بتوانند بدون خطر غريزه و ميل به رقابت و مبارزه خود را ارضا کنند و به بيان خواسته هاي خود تحت شرايط و آيين مسابقه بپردازند و برداشت هاي تربيتي و مطلوب از مبارزه و مسابقه خود به دست آورند؛ زيرا فرد مايل است خود را در مقابل ديگران و خويشتن بيازمايد و در اثر کسب موفّقيّت ، کوشش هاي ثانوي را شروع کند و به مراحل عالي و تکامل زندگي برسد، متّکي به نفس باشد، براي خود و ديگران احترام قائل شود و از اين طريق تواناييهاي خود را بشناسد و آنها را به طرف ايده آل و مرزهاي انساني سوق دهد (٦).
هدف از انجام تحقيق مقايسۀ وضعيّت تحصيلي و رفتار اجتماعي دانش آموزان ورزشکار و غير ورزشکار پسر دبيرستان هاي شهرستان رامسر از ديدگاه دبيران بود.
روششناسي: تحقيق حاضر از نوع تحقيقات توصيفي است و به صورت مقايسه اي و همبستگي انجام گرفته و محقّق سعي کرده است با مقايسۀ نگرش دبيران رشته هاي مختلف تحصيلي تاثير تربيت بدني و ورزش را بر وضعيّت تحصيلي و رفتار اجتماعي دانش آموزان پسر ورزشکار و غير ورزشکار مقطع دبيرستان بررسي نمايد.