Abstract:
هدف : پژوهش حاضر به دنبال شناسائی عناصر تشکیل دهنـده بهـره وری آموزشـی اعضـای هیـات علمـی ، ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش بهـره وری آموزشـی اعضـای هیـات علمـی بـوده اسـت . روش :آمیختـه (استفاده از گروه کانونی و روش تحلیل عاملی ). جامعه آماری این تحقیق عبارتند از: اعضـای هیـات علمـی پیمانی ، رسمی - آزمایشی و رسمی ـ قطعی (زن و مرد) شاغل در دانشکده های ده گانه علوم انسانی دانشـگاه تهران در سال تحصیلی ٨٧-١٣٨٦. نمونه مورد مطالعه براسـاس روش تصـادفی طبقـه ای بـه تعـداد ٢٠٠ نفـر انتخاب شدند. تعدادی از پرسشنامه های عودت داده شده به علت نقص در داده هـا کنـار گذاشـته شـدند. در نهایت ١٣٧ پرسشنامه تکمیل شده مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت . تهیه مقیاس سنجش بهره وری آموزشی اعضای هیات علمی در سه مرحله به شرح زیرانجام شد: الف ) تحلیل نتایج حاصل از مطالعـه پیشـینه تحقیـق برای بدست دادن مولفه های تشکیل دهنده بهره وری آموزشی .ب ) تهیه گویه هـای پرسشـنامه بـرای اجـرای اولیه .ج )اجرای نهایی واعتباریـابی مقیـاس سـنجش بهـره وری آموزشـی : پـس از اجـرای مراحـل اول و دوم پژوهش ، با اجرای مقدماتی پرسشنامه بر روی نمونـه محـدودی از جامعـه آمـاری و تجزیـه و تحلیـل نتـایج بدست آمده اصلاحات لازم در نسخه اولیه پرسشنامه به عمل آمـد. پـیش نـویس اولیـه نسـخه اصـلاح شـده براساس نظر تیم پژوهشی و چند تن از صاحبنظران سنجش ، تهیه شد. حاصل این مرحلـه از پـژوهش تـدوین ابزار نهایی برای اجرای مرحله میدانی پژوهش بود.ضریب اعتبار مجموعه سنجه های مقیاس از طریق آلفـای کرانباخ به میزان ٠/٩٢ محاسبه شد. جهت بررسی روایی مقیاس ازتحلیل عاملی به روش مولفـه هـای اصـلی استفاده شده است . یافته ها: حاصل این تحقیـق شناسـائی عناصـر تشـکیل دهنـده بهـره وری آموزشـی در ٨ دسته می باشد. همچنین مقیاسی در٤٢ گویه ساخته شـد کـه بـا اسـتفاده از آن مـی تـوان بهـره وری آموزشـی اعضای هیات علمی را اندازه گیری و در سطح گروه آموزشی و دانشکده مورد تحلیل قرار داد. این مقیـاس ٦٥ درصد واریانس کل متغیر مورد نظر را تبیین می کند.
Objective: The present study aims at identifying the components of educational efficiency of faculty members، and construction and validation of a scale for measuring their educational efficiency.
Method: A mixed method was used (focus groups and factor analysis). The population consisted of faculty members (contractual، formal-probationary، and formal-permanent) working at 10 Humanities Faculties at the University of Tehran during the academic year 2007-08. The sample (size=200) was selected using stratified random sampling. Some questionnaires were excluded due to inadequate data. Finally، 137 complete questionnaires were analyzed.
Faculty Member’s Educational Efficiency Scale was prepared in three stages as follows:
1) Analysis of results from previous studies for identifying the components of education efficiency; 2) Preparation of questionnaire items for initial implementation; 3) Final implementation and validation of educational efficiency scale
After the first and second stages، the questionnaire was initially implemented in a small sample group، and the results were used to make the necessary revisions in the basic version of the questionnaire. The initial draft of the revised version was developed considering comments from the research team and measurement experts. The result was a final instrument intended for field research. The validity coefficient of scale measures was 0.902 using Cronbach’s alpha. To determine the validity of the scale، principal components factor analysis was used. Findings: The result of the study was the identification of the components of educational efficiency in eight categories. In addition، a 42-item questionnaire was developed to measure the educational efficiency of faculty members at the level of departments and faculties. The scale explains 65% of the total variance of the variable.
Machine summary:
"بـا توجـه بـه بـار عـاملی عناصـر(عوامـل ) و اهمیـت سـنجه هـای هـر دسـته ، عناصردسته بندی شده نام گذاری شدند بنابراین در پاسخ به این سـئوال پژوهشـی کـه عناصـر تشکیل دهنده بهره وری آموزشی اعضای هیأت علمی کدام اند، مـی تـوان اظهـار داشـت کـه عناصر(عوامل ) تشکیل دهنده بهره وری آموزشی شامل هشت دسته به شرح زیر اند: عناصر دسته اول : فعالیت های مربوط به فرایند تدریس عناصر دسته دوم : فعالیت های مربوط به ارزش یابی از آموخته های دانشجویان عناصر دسته سوم : برگزاری وشرکت دردوره ها و کارگاه هـای رشـد دانـش علمـی و تخصصی عناصر دسته چهارم : ارزش یابی دانشجو از استادو نوآوری درآموزش عناصر دسته پنجم : انجام فعالیت های علمی و آموزشی خارج از وقت موظف عناصر دسته ششم : حجم کاری اعضای هیأت علمی عناصر دسته هفتم : نسبت دانشجو به استاد عناصر دسته هشتم : ارائه خدمات علمی وآموزشی خارج از کلاس درس به دانشجویان مقیاس مناسب سنجش بهره وری آموزشی اعضای هیأت علمی کدام است ؟ برای پاسخگویی به دومین سئوال پژوهشـی پـس از تحلیـل عـاملی ، نـرم مقیـاس سـنجش بهره وری آموزشی به شرح جدول ٤ تهیه شد."