Abstract:
هدف : هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی آزمون بینـایی - حرکتـی بنـدر گشـتالت II بـرای کودکـان مـدارس ابتدایی شیراز بوده است . در این هنجاریابی ٤٧٣ دختـر و ٤٢٧ پسـر ٤ تـا ١١ سـاله از ٨ مدرسـه واقـع در نـواحی چهارگانه ی آموزش و پرورش شیراز و براساس روش نمونه گیری طبقه بنـدی شـده تصـادفی ، انتخـاب شـدند. روش : برای بررسی پایایی آزمون از روش های بازآزمایی و تنصیف استفاده شد. به منظور احراز روایـی آزمـون از ٤ روش استفاده شد: مقایسه ی آزمون بندر گشتالت II و آزمون بندر گشتالت (سیستم نمره گذاری کوپیتز)، مقایسه با آزمون خط زنی ، بررسی نحوه عملکرد کودکان مبتلا به ADHD و LD در آزمون بنـدر گشـتالت II. در این راستا برای دو روش اول از ضرایب همبستگی و برای دو روش دوم از آزمون t مستقل استفاده شـد. یافته ها و نتیجه گیری : ضریب پایایی حاصل از بازآزمایی آزمـون در مرحلـه نسـخه بـرداری برابـر بـا ٠/٩٤ و در مرحله یادآوری ٠/٧٦ بود. میانگین کلی ضریب پایایی تنصیف برای تمام رده های سنی برابـر بـا ٠/٨٠ محاسـبه شد. نتایج حاصل از سنجش روایی آزمون نشانگر روایی بالای آزمون بندر گشتالت II برای اسـتفاده در ایـران بوده و بیانگر این نکته است که در این فرهنگ نیز از این آزمون می توان بـه عنـوان ابـزار سنجشـی و تشخیصـی مناسبی استفاده کرد. یکی از نتایج این هنجاریابی آن بود که برخلاف گفته ی کوپیتز (١٩٦٣)، عوامـل فرهنگـی و اجتماعی می تواند روی نحوه ی کارکرد کودکان در آزمون بنـدر گشـتالت II اثـر بگـذارد. بـدین معنـی کـه کودکان متعلق به گروه های فرهنگی و اجتماعی بالاتر، نسبت به گروه های فرهنگـی و اجتمـاعی پـایین تـر، در آزمون بندر گشتالت II کارکرد بهتری از خود نشان می دهند. در این هنجاریابی عملکرد آزمـودنی هـای دختـر به طور معنی داری بهتر از عملکرد آزمودنی های پسر بود.
Objective: The present study aimed at the standardization of Bender Gestalt II for preschool andprimary school-children in Shiraz. The sample consisted of 473 girls and 427 boys aged 4 to 11 years who were selected using stratified random sampling from eight schools located in four education districts of Shiraz.
Methods: Test-retest and split-half methods were used for studying the reliability of the test. To assess the validity of the test، four procedures were used، namely comparison of BG II and Bender-Gestalt test (Koppitz scoring system)، comparison with Cancellation test، studying the performance of ADHD and LD children in BG II. In this regard، correlation coefficients were used for the first two procedures، and independent T was used for the last two procedures.
Results and Conclusion: The reliability coefficient obtained in copy phase was 0.94 and in recall phase was 0.76. The mean of split-half reliability coefficient for all age groups was 0.80. The results of validity assessment showed high validity of BG II for use in Iran، a fact suggesting that BG II can be used as a suitable assessment tool in the Iranian culture. A result of the standardization was that contrary to Koppitz's finding (1963)، children's performance in BG II could be affected by cultural and social factors. In other words، children from higher cultural and social groups had a better performance compared to children from lower cultural and social groups. In this study، the performance of girls was significantly better than that of boys.
Machine summary:
"اکنون با توجه به این نوع انتقادات وارد شده بر آزمون بندر- گشـتالت و نیـاز بـه ایجـاد یک سیستم نمره گذاری فراگیرتر، بعد از ٦٠ سال تحقیق بر روی آزمـون اصـلی ، همـراه بـا روش های ساخت آزمون ، و معیارهای رایج آزمون گیری روانشناختی و آموزشی ، در سـال ٢٠٠٣ نسخه ی تجدید نظر شده ی این آزمون (بنـدر- گشـتالت II) (برانیگـان و دکـر، زیـر چـاپ ) بـه انتشـار رسـید.
لزاک ١ (١٩٩٨) در یک جمع بندی از پژوهش های انجام شده در ارتباط بـا تفاوت های جنسیتی در آزمون های شناختی بیان می کند، زنان در آزمـون هـایی کـه مسـتلزم سرعت روانی – حرکتی است و در آزمون از محرک های بینایی استفاده می شود، عملکـرد بهتری نشان می دهند، این تفاوت در کودکان نیز مشاهده می شود.
بحث و نتیجه گیری یافته های هنجاریابی حاضر نشان دهنده ی آن است که آزمون بندر گشتالت II را می توان به عنوان یک آزمون ساده و دارای پایـایی و روایـی مناسـب ، بـرای سـنجش ادراک بینـایی - حرکتی کودکان ٤ تا ١١ ساله ی شهر شیراز به کار برد.
در مطالعـات انجـام شـده در ایـن کتابچـه دامنه ضریب پایایی تنصیف در مرحله ی نسخه برداری برای رده های سنی ٤ تا ١١ سال بین ٠/٨٦ تا ٠/٩٤ گزارش شده است (با میانگین ٠/٨٩)، که ضرایب تنصیف پژوهش حاضر نیز تقریبا در همین دامنه قرار دارد.
در مجموع با توجه به یافته های به دست آمده در تحقیقات مربـوط بـه پایـایی و روایـی آزمون بندر گشتالت II در پژوهش حاضـر، مـی تـوان ایـن چنـین گفـت کـه آزمـون بنـدر گشتالت II وسیله ی مناسبی بـرای انـدازه گیـری توانـایی دیـداری - حرکتـی در کودکـان است ."