Abstract:
تبلیغ یکی از مهم ترین ابزارهای رسیدن به مقصد در برنامه های سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی است.در شریعت مقدس اسلام توجه ویژه ای به امر تبلیغ دینی شده و در قرآن کریم از واژگان،تبلیغ،انداز،ارشاد،تبشیر،هدایت،امر به معروف،نهی از منکر،نصح،رسالت،نبوت،انباء،اخبار،توصیه،وعظ،حکمت و ...برای بیان این منظور استفاده شده است.وجود نظام تبلیغاتی دینی سازمان یافته و کارآمد در طول تاریخ اسلام اهمیت خاصی داشته و در قرآن برآن تاکید شده است و عالمان دینی حوزه های علمیه بدان توجه خاصی کرده اند.در این مقاله،ضمن تعریف موضوع و بیان رابطه تبلیغ و ارتباطات،با اشاره به مولفه های تبلیغ و مدل های متقاعدسازی،ابتدا به اختصار وضعیت تبلیغ در عصر حاضر تبیین و سپس جایگاه تبلیغ در اسلام و قرآن کریم بررسی شده است.در ادامه،شیوه های تبلیغ دینی از دیدگاه قرآن کریم با استناد به آیات به تفصیل در 24 عنوان ارائه شده است.
Propaganda is one of the most important tools to achieve political، economic، cultural and social targets. In the Holy “Sharia” of Islam، special attention is paid to proselytizing for religion. In addition، Holy Quran has referred to terminologies such as propaganda، watchfulness، guidance، annunciation، direction، persuading people to do good things، encouraging people not to get involved in prohibited actions، advice، messenger، prophet، warning، news، recommendation، sermon، wisdom، etc to express the issue. Existence of a firm، organized and efficient system for proselytizing for religion has been of high importance all over the history of Islam. Holy Quran has stressed the issue، and religions scientists active in religious schools have paid special attention to it. While defining the topic and expressing the relationship between propaganda and communication، the present article has referred to constituents of propaganda and models of convincing individuals. In addition، the article has briefly reviewed the status of propaganda in Islam and Holy Quran. Afterwards، throughout the article، while referring to some verses of Holy Quran، various methods of religious propaganda presented through using 24 topics.