Abstract:
تربیت اعتقادی، آموزش مفهوم خدا و خداباوری یکی از دغدغه های مهم دست اندکاران تربیت و خانواده ها است. اعتقادات دینی علاوه بر تاثیری که در صلاح فردی و جمعی دارند و باعث سعادت اخروی می شوند، در همین دنیا هم به زندگی انسان معنا می دهند و سلامت روانی او را تضمین می کنند. آموزش مفهوم خدا و تقویت خداباوری برای کودکان و نوجوانان به دلیل ویژگی های خاص آنها، کاری دشوار و ظریف است. سوال این پژوهش این است که چگونه می توان به صورت موثر و کارآمد، مفهوم خدا را به کودکان و نوجوانان آموزش داد و خداباوری را در آنها تقویت نمود؟ در این پژوهش که از نوع کاربردی است و با هدف کمک به بهبود کارایی روش های اجرایی آموزشی و تربیتی انجام گرفته است، در پایان یک مجموعه تجویزهای تربیتی براساس مبانی و اهداف تربیت و هماهنگ با آنهاوضع و اعتبارشده اند که مشتمل بر هشت اصل تربیتی، پانزده روش تربیتی برای کودکان و هشت روش تربیتی برای نوجوانان می باشد. این اصول و روش ها پیشنهادهایی برای عمل و برای مربیان، معلمان و خانواده ها قابل استفاده می باشد.
Ideological training، teaching the conception of God and God-believing is the one of the important perturbations of the role-creating in the field of training and family. Religious beliefs beside to having effect on individual and collective prudent، leading to future happiness، and in this world، too، give ameaning to human life and assuring his/her psyche healthy. Teaching the conception of God and strengthening God-believing for children and adolescents is a difficult and subtle act for the reason of their peculiar characteristics. The question in this paper is that how is possible effectively to be taught the conception of God، and to be strengthened God-believing in them? This research is operational and its aim is helping to improvement the utility of performing، educational and training methods، that at the end، have been prescribed a set of training prescriptions based on foundations and objects of training and correspondence to it that including eight principles of training، fifteen ways of training and eight methods of training for adolescents.