Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تداخل زمینه ای و نوع تمرین (مشاهده ای، بدنی و ترکیبی) بر یادگیری سرویس کوتاه، بلند و تیز بدمینتون انجام شد. بدین منظور 96 دانشجوی پسر داوطلب، راست دست و مبتدی با میانگین سنی 5/1±22 سال انتخاب و به صورت تصادفی به 6 گروه 16 نفری (تمرین بدنی قالبی، تمرین بدنی تصادفی، تمرین مشاهده ای قالبی، تمرین مشاهده ای تصادفی، تمرین ترکیبی قالبی و تمرین ترکیبی تصادفی) تقسیم شدند. شرکت کننده ها پس از شرکت در پیش آزمون به مدت 8 جلسه و در هر جلسه 2 بلوک 9 کوششی تمرین و سپس در آزمون های یادداری تاخیری و انتقال شرکت کردند. برای بدست آوردن امتیاز عملکرد شرکت کننده ها از آزمون استاندارد فرنچ و استاتلر برای سرویس کوتاه، آزمون استاندارد اسکات و فاکس برای سرویس بلند و آزمون استاندارد بالو برای سرویس تیز بدمینتون استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون تعقیبی دانکن تجزیه و تحلیل شد. نتایج در مراحل یادداری با تاخیر و انتقال تفاوت معنی داری را بین عملکرد گروه های آزمایشی نشان داد (0.05P<). نتایج آزمون تعقیبی دانکن در مراحل یادداری تاخیری و انتقال نشان داد که به ترتیب گروه های تمرین ترکیبی و بدنی تصادفی به طور معنی داری عملکرد بهتری نسبت به گروه های دیگر آزمایشی و گروه های تمرین مشاهده ای قالبی و تصادفی عملکرد ضعیف تری نسبت به گروه های دیگر آزمایشی داشتند (0.05P<). با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان به مربیان توصیه کرد که هنگام آموزش مهارت های ورزشی از روش تمرین ترکیبی (تمرین بدنی با تمرین مشاهده ای) تصادفی استفاده کنند.
Machine summary:
نتايج در مراحل يادداري با تاخير و انتقال تفاوت معنيداري را بين عملکرد گروه هاي آزمايشي نشان داد (٠٠٥ا روش تمرين ترکيبي (تمرين بدني با تمرين مشاهده اي) تصادفي استفاده کنند.
در اين ميان ارتباط عملکردي ميان شرايط تمرين (تداخل زمينه اي) با استفاده از تمرين بدني و مشاهده اي در ادبيات مربوط به يادگيري مهارت هاي حرکتي کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
بر اين اساس ، پژوهش حاضر نيز در شرايط ميداني و با هدف بررسي اثر تداخل زمينه اي (تمرين قالبي و تصادفي) و نوع تمرين (تمرين مشاهده اي، بدني و ترکيبي) بر يادگيري سرويس کوتاه ، بلند و تيز بدمينتون انجام شد.
نتايج بدست آمده در اين تحقيق بر اساس تعامل تداخل زمينه اي و نوع تمرين با يافته هاي پژوهشي دکين و پروتئو (٢٠٠٠) که نشان دادند، گروه تمرين ترکيبي تصادفي حتي در آزمون انتقال بهتر از گروه هاي تمرين بدني و مشاهده اي قالبي و تصادفي عمل کردند، همسو است .
از سوي ديگر، نتايج اين تحقيق در ارتباط با نقش تداخل زمينه اي در مراحل مختلف آزمون با تحقيقات اصلانخاني و همکاران (١٣٨٨)، الني و همکاران (٢٠٠٧)، جفري و همکاران (٢٠٠٧) و روسل و نيول (٢٠٠٨) که نشان دادند عملکرد شرکت کننده هاي تمرين تصادفي (تداخل زمينه اي بالا) در مراحل يادداري تاخيري و انتقال نسبت به گروه تمرين قالبي (تداخل زمينه اي پايين ) بهتر است ، همسو است .
The effects of contextual interference during observational learning on the cognitive representa tion and acquisition of a motor task.
Cognitive processes related to contextual interference and Observational learning: A replication of Blandin, Proteau, and Alain )1994(.
Cognitive processes underlying observational learning of motor skills.