Abstract:
یکی از مفاهیم مشترک زبانی و تربیتی در آموزش-های اولیه کودکان، واژگان پایه است. یکی از اضلاع اصلی ساده نویسی واژگان پایه است که به مثابه ابزارمهمی برای نویسندگان کتاب های آموزشی و درسی است. در دهه های اخیر توجه مربیان و پژوهشگران به این امر چنان بوده که حدود ده اثر شکل گرفته است. در این مقاله ضمن اشاره به مفاهیم نظری و معرفی کتاب های واژگان پایه، سه اثر مهم تر (فرهنگ کودکان سخن، فرهنگ دبستانی و واژگان نوشتاری کودکان) و را با طرح واژگان پایه دکتر شهین نعمت زاده و همکاران (1384) مقایسه می کنیم. این مقایسه در راستای سه محور مقوله واژگانی، وجود کلمات مرکب و واژگان پنج مقوله معنایی «خانواده»، «اعضای بدن»، «حیوانات»، «فصل ها» و «دین و مذهب» است. سعی نویسندگان این است تا با مبانی علمی و براساس طرحی پژوهشی که در مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس در دست اجراست، نشان دهند مبانی علمی هریک چه بوده و روایی علمی و نظری و کاربردی کدام یک بیشتر است.
One of the common linguistic and educational concepts in early childhood education is basic vocabulary. This is a main factor in simple writing and acts as a tool for writers of educational and course books. In recent decades educators and researchers have paid a lot of attention to the issue of basic vocabulary، and at least ten key sources exist focusing on this issue. In this paper، while introduces theoretical concepts and child basic vocabulary books in Persian، three key texts، i. e. Sokhan’s Children Dictionary، School Dictionary and Children’s Writing Lexicon) are compared with Basic Vocabulary of Iranian Elementary Students (Nematzade et al، 1384/2005). The comparison follows three axes: part of speech، compound words، and words of the five semantic categories، i. e. family، body parts، animals، seasons and religion. Based on scientific criteria and using the data of a project in Center for Persian Language and Literature Researches، Tarbiat Modares University، we try to demonstrate which of the four works studied are more reliable and valid