Abstract:
رتبهبندی شرکتهای مختلف در صنایع مختلف میتواند آیینه تمام نمایی از
وضعیت شرکتهای مختلف نسبت به رقبای خود به شمار آید و نقاط قوت و ضعف درونی و نیز
نقاط فرصت و تهدید بیرونی شرکتها را مشخص نماید. ولیکن مسئلهای که حائز اهمیت است
مدل رتبهبندی، معیارها و تکنیک ریاضی مناسب جهت رتبهبندی میباشد.
با توجه به اهمیت و نقش شرکتهای کارگزاری بر آن شدیم تا طی یک تحقیق میدانی به
بررسی عملکرد این شرکتها بپردازیم. با هدف اینکه بتوانیم مدلی برای رتبهبندی این
شرکتها طراحی کنیم، لذا در ابتدا به تعریف معیارها و ضوابطی جهت ارزیابی عملکرد
این شرکتها با استفاده از نظر خبرگان این رشته و خود شرکتهای کارگزاری پرداختیم؛
سپس در قالب پرسشنامه در طی یک دوره مالی از این شرکتها خواسته شد با پاسخگویی به
سئوالات، میزان اهمیت هر معیار را نیز در ستون دوم ذکر نمایند.
آنچه نتایج تحقیق نشان میدهد اینست که مؤلفههایی نظیر مؤلفههای مالی، مشتری،
فرآیندهای داخلی، توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت در رتبهبندی این شرکتها
مؤثرند؛ مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اینست که هیچ اولویتی در این مؤلفهها
وجود ندارد و آمارهایی که بعضا توسط سازمان در یک زمینه یا مؤلفههای خاص جهت
رتبهبندی این شرکتها به کار میرود چندان قابل قضاوت نیست؛ این تحقیق گامی در جهت
ارائه یک معیار برای سرمایهگذاران جهت انتخاب نماینده بهتر جهت سرمایهگذاری
میباشد.
Ranking companies can illustrate their conditions vis-à-vis their competitors. It can also show their strong and weak points and pinpoint the opportunities and threats coming from outside. The important thing، however، is the ranking model and the mathematical operations suitable for ranking.
The significance of stock exchange agencies urged us to analyze their performance through a field study. To attain the stated model we first gave a definition of the principles necessary for assessing the performance of agencies by referring to the experts in the field and the agencies themselves. Furthermore، the companies were asked to state the degree of importance of each principle by filling in a questionnaire.
The results show that factors like financial matters، customers، internal processes، innovation and development، personnel and management are effective in the ranking.
It’s important to notice that no priority exists among these factors and the occasional statistical figures given by the agency for the ranking of those companies are not suitable for judgement. The research is a step toward offering a criterion to investors so that they could elect a better representative for investment.
Machine summary:
"با هدف اینکه بتوانیم مدلی برای رتبهبندی این شرکتها طراحی کنیم، لذا در ابتدا به تعریف معیارها و ضوابطی جهت ارزیابی عملکرد این شرکتها با استفاده از نظر خبرگان این رشته و خود شرکتهای کارگزاری پرداختیم؛ سپس در قالب پرسشنامه در طی یک دوره مالی از این شرکتها خواسته شد با پاسخگویی به سئوالات، میزان اهمیت هر معیار را نیز در ستون دوم ذکر نمایند.
آنچه نتایج تحقیق نشان میدهد اینست که مؤلفههایی نظیر مؤلفههای مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت در رتبهبندی این شرکتها مؤثرند؛ مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اینست که هیچ اولویتی در این مؤلفهها وجود ندارد و آمارهایی که بعضا توسط سازمان در یک زمینه یا مؤلفههای خاص جهت رتبهبندی این شرکتها به کار میرود چندان قابل قضاوت نیست؛ این تحقیق گامی در جهت ارائه یک معیار برای سرمایهگذاران جهت انتخاب نماینده بهتر جهت سرمایهگذاری میباشد.
4- نتایج آزمون مدل و تجزیه و تحلیل آن فرضیه اول تحقیق عبارت است از: "برای رتبهبندی شرکتهای کارگزاری در ایران مؤلفههای مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت مؤثر است.
بر اساس یافتههای مندرج در جدول بالا میانگینهای مؤلفههای اصلی رتبهبندی با هم برابر نیست ولی میان میانگین آنها اختلاف معناداری وجود ندارد لذا میتوان عنوان نمود که فرضیه دوم پذیرفته نخواهد شد، به عبارت دیگر هیچ تقدم و تأخر معناداری بین مؤلفههای اصلی وجود نخواهد داشت و تمام مؤلفههای اصلی انتخاب شده به صورت یکسان و در یک ردیف اهمیت قرار دارند یعنی نمیتوان گفت مؤلفه مالی برتر از عامل مشتری است یا بالعکس."