Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش مقایسه کارایی دوره یادگیری ترکیبی با دوره های یادگیری الکترونیکی و حضوری در درس ریاضی در میان دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان های شهرستان اردبیل بود. در این پژوهش از روش آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان سال اول دبیرستان های استان اردبیل تشکیل می دادند که از میان آن ها150 نفر به عنوان نمونه آماری، به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. دانش آموزان در این پژوهش در سه گروه با سه روش مختلف یادگیری یعنی دوره های یادگیری ترکیبی، حضوری و الکترونیکی در درس ریاضی آموزش دیدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته در درس ریاضی بود که به دو شیوه الکترونیکی و چاپی تهیه شده بود ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مذکور 88 /. بود. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ) تحلیل شد و نتایج نشان داد که میزان یادگیری دانش آموزانی که در دوره های ترکیبی درس ریاضی شرکت کرده بودند از دانش آموزانی که در دوره های صرفا الکترونیکی و صرفا حضوری در درس ریاضی شرکت کرده بودند بیشتر است
Machine summary:
داده های پژوهش با استفاده از آمار توصـیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ) تحلیل شد و نتایج نشان داد کـه میزان یادگیری دانـش آمـوزانی کـه در دوره هـای ترکیبـی درس ریاضـی شرکت کرده بودند از دانش آموزانی که در دوره های صرفا الکترونیکـی و صرفا حضوری در درس ریاضی شرکت کرده بودند بیشتر است .
Garrison & Vaughan ND شارپ ١ و همکاران (٢٠١٠) در مقالـة خـود ٣٠٠ مطالعـه در زمینـة یـادگیری الکترونیکـی ترکیبی را بررسی کردند و تأثیرهای مثبت اسـتفاده از ایـن روش را بـر تجـارب دانـش آمـوزان دبیرستان در درس ریاضی بیان کردند که از جمله موارد مثبت آن می توان به انعطاف پـذیری در یادگیری ، افزایش تجارب یادگیری در محیط مدرسه و مـشارکت بیـشتر دانـش آمـوزان در امـر یادگیری اشاره کرد.
همچنین توماس راسل ١ (٢٠٠٧) در پژوهشی نشان داد که بین میزان یادگیری در درس ریاضی دانش آمـوزان در دوره های الکترونیکی و سنتی تفاوت معنـاداری وجـود نـدارد بـه عبـارتی دیگـر هـر دو ایـن آموزش ها تأثیر یکسانی بر میزان یادگیری دانش آموزان داشته و هیچکـدام بـر دیگـری برتـری نداشته است .
در پژوهش دیگـری کـه ذوالفقاری و همکاران (١٣٨٩) با عنوان «اثربخشی سیستم آموزش الکترونیکـی ترکیبـی در آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران » انجام دادند به این نتیجه رسیدند که آموزش الکترونیکی ترکیبـی بـه عنـوان یـک سـاز و کـار جدیـد کـه روش های یادگیری و تدریس متنوعی را با هم ادغـام مـی کنـد؛ رضـایت منـدی بیـشتری را در دانشجویان و استادان موجب شده است و می تواند با امکان انعطـاف پـذیری در یـادگیری و بـا قابلیت بهره گیری از مزایای هر دو روش آموزش حضوری و الکترونیکی ، یـادگیری را افـزایش دهد.