Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه طرد و پذیرش مادر با سبک های هویت در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه ای به حجم 171 دختر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، به روش تصادفی چندمرحله ای خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه طرد و پذیرش والدین ویژه بزرگسالان (فرم مادر) و پرسشنامه سبک های هویت بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد. ضرایب ساختاری به دست آمده در این پژوهش نشان داد که الگویی از نمره های پایین در پذیرش مادر و نمره های بالا در طرد مادر با الگویی از نمرات پایین در سبک هویت هنجاری و سبک هویت اطلاعاتی همبسته هستند. بنابراین، یافته های این پژوهش نشان داد که ترکیب پذیرش بالا و طرد پایین احتمال دو سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری را بالا می برد.
Machine summary:
negative identity نقش والدین ،به ویژه مادر در شکل گیری سبک های هویـت ،لـذا ضـرورت دارد در خصـوص عوامل پیش بینی کنندة سبک های هویت پژوهشی انجام شود.
فولادچنـگ و همکـاران (١٣٨٩) طی پژوهشی تحت عنوان «پیش بینی سبک های هویت نوجوانان بر اساس ابعاد فرزند پـروری » نشان دادند که سبک تربیتی توأم با محبت و پـذیرش قـادر بـه پـیش بینـی سـبک هـای هـوتی اطلاعاتی است .
همان طور که بیان شد در پژوهش هـای پیشـین (هماننـد فولادچنـگ و همکـاران ، ١٣٨٩) نقش والدین (پدرو مادر) در خصوص سبک های هویت در نوجوانان (پسرو دختـر) بررسـی شده است ، امابه نقش طردو پذیرش مادر در پیش بینی سبک های هویتی دختران چندان توجه نشده است ؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش طردو پذیرش مادربه عنوان پیش بین های سبک هویتی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز است .
به بیان دیگر هدف از ایـن پژوهش پیش بینی سبک هویت دانشجویان دختر بر اسـاس طـردو پـذیرش مـادر در دانشـگاه شهید چمران اهواز است .
بنابراین ،در راستای هدف پژوهش حاضر، این سؤال مطرح است که آیا طردو پذیرش مادر پیش بین سبک های هویتی در دانشجویان دختر دانشـگاه شـهید چمـران اهواز است .
جدول ٣: آزمون هامعناداری برای مدل کامل تحلیل همبستگی متعارف (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که از جدول ٣مشاهده می شودمعنـاداری مقـدار لامبـدای ویلکـز (p٠٠٠١ >) نشان می دهد که بین دو دسته متغیر (طردو پذیرش مادرو سبک هـای هویـت ) رابطـة معنـادار وجود دارد.