Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت های خواندن و نوشتن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی روستاهای شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1391 ـ 1390 اجرا شد. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی روستاهای شهرستان گچساران در سال تحصیلی 91 ـ 90 را در بر می گیرد و حجم نمونه 80 نفر از دانش آموزان روستاهای این شهرستان است. از کلاس های موجود 4 کلاس انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی 2 کلاس از مدارسی که طرح ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا می شد، برای طرح آزمایشی (طرح توصیفی) و 2 کلاس از مدارسی که هنوز در آنها طرح سنتی ارزشیابی اجرا می شد، برای طرح گواه (طرح ارزشیابی سنتی) انتخاب شدند. معلمان کلاس هایی که به عنوان گروه آزمایشی انتخاب شدند، به طور ویژه توسط پژوهشگر برای اجرای صحیح طرح آموزش دیده و به ترتیب توسط پژوهگشر مورد نظارت و راهنمایی لازم قرار می گرفتند. برای سنجش مهارت خواندن دانش آموزان مورد پژوهش آزمون تشخیص سطح خواندن اصفهان که توسط دکتر محمدرضا عابدی و مرضیه عزیزیان تهیه و هنجاریابی شده، مورد استفاده قرار گرفت و برای سنجش مهارت نوشتن دانش آموزان از آزمون نوشتاری محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آزمون نوشتن، توسط نظر سنجی از معلمان دوره ابتدایی و کارشناسان گروه های آموزشی استان به دست آمد و با انجام اصلاحات، مورد تایید قرار گفت. ضریب کل بازآزمایی آزمون مهارت خواندن 78/0 و ضریب کل بازآزمایی آزمون مهارت نوشتن73/0به دست آمد. جهت آزمایش فرضیه های تحقیق و بررسی تاثیرات پیش آزمون ـ پیش آزمون، از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از تاثیرمعنادار ارزشیابی توصیفی بر دو مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان بوده است. از نتایج دیگر پژوهش، توانایی بیشتر مهارت خواندن پسران درگروه توصیفی نسبت به گروه سنتی و توانایی بیشتر مهارت نوشتن دختران گروه توصیفی نسبت به گروه سنتی بوده است
Machine summary:
Keywords: Descriptive evaluation, Reading skills, Writing skills مقدمه ارزشیابی توصیفی طرحی است که از سال 1383 در مدارس ابتدایی کشور آغاز شده است و با رویکردهای جدید و ابزارهای متنوع به دنبال بهبود کیفیت آموزشی به ویژه کیفیت بخشی به دو مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان است Hassani, 2008)).
همانگونه که در ردیف دوم جدول شماره 2 مشاهده میشود، مقدار f برابر با (005/1)است که این مقدار معنادار نشده و چون سطح قابل قبول معناداری کمتر از 05/0 است، بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان مهارت خواندن دانشآموزان دختر گروههای ارزشیابی سنتی و توصیفی در پس آزمون پس از حذف تأثیر پیش آزمون تفاوت معنادار وجود ندارد.
تحلیلهای فرضیه جزئی اول این پژوهش نیز نشان دهنده آن بود که ارزشیابی توصیفی به طور اختصاصی تأثیر معناداری بر مهارت خواندن دانشآموزان دختر نداشته است.
نتایج حاصل از تحلیلها فرضیه جزئی دوم این تحقیق را مورد تأیید قرار داد و این نشان دهنده آن است که ارزشیابی توصیفی بر مهارت خواندن دانشآموزان پسر مؤثر بوده است.
The role of Continuous Evaluation on deepening learning of elementary school second grade students in Tehran.
Effects of evaluation on students' academic achievement in the course of science third grade elementary school in the city of lordegan, Journal of Research on Curriculum, No. 32, Spring 2012, row: 31.
Effect of descriptive evaluation on the development of social skills in primary school students of educators in Shiraz.