Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 23 سوال بسته پاسخ و یک سوال باز پاسخ، انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان مراجعهکننده به بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-1391 و نمونه شامل 260 نفر از مراجعهکنندگان که در مدت دو ماه به بخش اطلاعرسانی مراجعه کردند، میباشد که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای و t تکنمونهای تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که کاربران تا حد زیادی از امکان دسترسی به منابع الکترونیکی، پایگاهها و مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران رضایت داشتهاند؛ اما از تجهیزات فراهم شده و ساعتکار بخش اطلاعرسانی، ناراضی بودهاند. بیشترین استفاده کاربران از پایگاه فارسی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) و پایگاه لاتین جامع علوم (Science Direct) بوده است.
Machine summary:
", 2004)، مرادیمقدم(Moradimoghadam, 2005)، حسنیپور خلجانی (Hasanipour Khaljani, 2006)، رئیسی و ابراهیمی (Reesi & Ebrahimi, 2007)، امامی (Emami, 2008)، غفاری و همکاران (Ghafari & Amini Sabegh, 200)، نمونههایی از ارزیابی هستند که با بررسی میزان رضایت استفادهکنندگان از خدمات کتابخانههای مورد پژوهش در جهت شناسایی نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان و شناخت آنها از خدمات کتابخانه صورت پذیرفت و در نهایت توصیههایی نیز برای اصلاح فرآیند کاری و خدمات ارایه شده، داده شد.
از سوی دیگر، مطالعاتی حاکی از ارزیابی کاربران کتابخانه دانشگاهی پرادنیا 1 ، توسط گوناسکرا (Gunasekeraf, 2010)، نتایج ارزیابی کتابخانه مرکز Library University of Peradeniya پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی منچستر جنوبی 1 توسط ودز (Woods, 2011) انجام شده که نتایج ارزیابی آنها بیانگر نیاز به توسعه خدمات و امکانات برای ارتقاء آگاهی (سواد اطلاعاتی)، شناسایی بیشترین و کمترین میزان استفاده از خدمات کتابخانهها و ارزیابی میزان رضایت کاربران است.
edu/library/about/reports/survey-customer/2011/summary-report بنابراین، با توجه به پژوهشهای انجام شده در خصوص بررسی رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات کتابخانه بهطور کلی، شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی استفادهکنندگان، بخشی از خدمات کتابخانه (بخش اطلاع رسانی) که بیشتر در بسترهای جدید مثل لوح فشرده و پایگاههای اطلاعاتی ارایه میشود، ضروری به نظر میرسد.
میزان رضایت بعد از آموزش توسط کتابدار مقوله میزان رضایت بعد از آموزش توسط کتابدار آزمون t تکنمونهای گزینه خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد t درجه آزادی سطح معناداری میانگین اختلاف میانگین فراوانی 13 13 99 119 16 90/6- 259 000/0 57/2 43/0- درصد 5 5 38 46 6 پرسش هفتم پژوهش: پیشنهادهای کاربران برای بهبود خدمات بخش اطلاعرسانی چیست؟ مطابق جدول 8، پیشنهادهای استفادهکنندگان از خدمات بخش اطلاعرسانی ارایه شده است."