Abstract:
در سراسر جهان تصادفات جادهای یکی از علل مهم مرگومیر به شمار می رود. مطالعات متعدد انجامشده در این حوزه نمایانگر ارتباط معنادار بین نسبت تصادفات جادهای به جمعیت (تصادف سرانه ) و رشد اقتصادی است . این مطالعات نشان می دهد در ابتدای فرآیند رشد اقتصادی (افزایش درآمد سرانه )، همراه با افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری، تعداد تلفات جادهای متناسب با رشد اقتصادی افزایش می یابد. اما همراه با افزایش رشد اقتصادی به سبب پیشرفت های فنی ، افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش های مرتبط و بهبود مراقبت های پزشکی این نرخ در مراحل بعدی ١ رشد اقتصادی کاهش می یابد. به عبارتی یک رابطه U معکوس بین رشد اقتصادی و تلفات ترافیکی وجود دارد. مشاهدات تجربی هم چنین نشاندهنده آناست که در کشورهای کم درآمد، با افزایش درآمد، تلفات ترافیکی بیشتر می شود، در صورتی که در کشورهای با درآمد بالا، با افزایش درآمد تلفات ترافیکی کاهش می یابد. در توجیه این تفاوت به عواملی مانند، مفهوم ریسکهای رقیب ، ترکیب وسایل نقلیه ، فناوری پزشکی و اثرات خارجی اشاره شده است . با توجه به این مسئله در این مطالعه به بررسی رابطه مذکور در دوره زمانی (٨٨-١٣٨٠) بین استانهای کشور پرداخته شده است . روش اقتصادسنجی مورد استفاده در این مطالعه پانل دیتا است . نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه U معکوس بین تولید ناخالص داخلی و تلفات ترافیکی وجود دارد.
Machine summary:
"قریشی (٢٠١٠)، با استفاده از داده های مربوط به کشور ایران ، نشان می دهد که در یک بستر زمانی بلندمدت ، یک رابطه U شکل میان درآمد سرانه و نرخ تلفات ناشی از تصادفات وجود دارد به این معنی که در مراحل اولیة رشد اقتصادی ، تلفات ناشی از تصادفات افزایش می یابد و به مرور زمان با توجه به بهبود شرایط اقتصادی - اجتماعی و به موازات رشد درآمد کاهش می یابد.
ذکایی علمداری و همکاران (٢٠١٠)، با استفاده از داده های مربوط به کشور ایران ، نشان می دهد که در یک بستر زمانی بلندمدت ، یک رابطه U شکل میان درآمد سرانه و نرخ تلفات ناشی از تصادفات وجود دارد؛ به این معنی که در مراحل اولیة رشد اقتصادی ، تلفات ناشی از تصادفات افزایش می یابد و به مرور زمان با توجه به بهبود شرایط اقتصادی - اجتماعی و به موازات رشد درآمد کاهش می یابد.
پیشنهادها با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش ، می توان راه کارهای زیر را در راستای کاهش تلفات ترافیکی کشور پیشنهاد کرد: الف ) در ارتباط با اثرگذاری در زیرساخت های بخش های حمل ونقل و ایمنی ترافیک : - افزایش سهم منابع تخصیص یافته به صورت هدفمند براساس اهداف مشخص ایمنی راه ؛ - نظام مند کردن تخصیص اعتبارات موردنیاز با ایمنی راه ؛ - اهتمام به جذب منابع و اعتبارات مربوط به سازمان های بین المللی برای سرمایه گذاری در ایمنی راه ها؛ - توسعه مشارکت بیمه و سایر بنگاه های اقتصادی در سرمایه گذاری پروژه های ایمنی راه ."