Abstract:
هدف این پژوهش تدوین و برازش مدل علی تاثیر دلبستگی ایمن بر پیشرفت تحصیلی با نقش واسطه ای کنجکاوی با استفاده از روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان شهرستان سردشت در سال تحصیلی 90-1389 بودند. تعداد 450 دانش آموز به روش تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به سیاهه های دلبستگی آرمسدن و گرینبرگ (1987) و کنجکاوی کاشدان (2004) پاسخ دادند و عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق معدل کل آنان در پایان نیمسال اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از روش های ضریب همبستگی پیرسون، برآورد ضریب مسیر و تحلیل مسیر از نرم افزارهای SPSS و Amos21 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک دلبستگی به پدر، مادر و دوستان با کنجکاوی ارتباط مثبت و معنادار و همچنین کنجکاوی دارای ارتباط مثبت و معناداری با پیشرفت تحصیلی بود. سبک های دلبستگی (پدر، مادر و دوستان) به واسطه ی کنجکاوی اثر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی داشتند. در مجموع کنجکاوی، می تواند به عنوان متغیر واسطه ای میان دلبستگی و پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شود.
Causal model of secure attachment impact on academic achievement with regarding to the mediatory curiosity of was evaluated with making use of pathway analysis manner. 450 students from Sardasht (Iran) were selected randomly via multiple-stage cluster method. All participants answered the Parent Attachment Inventory (Armsden & Greenberg 1987) and Curiosity and Exploration Inventory (Kashdan 2004) The participant's academic performance were measured by their meen score on the end of the academic season exams. Pierson's correlation index، shunt index assessment and pathway analysis were used by were used SPSS and Amos. Results revealed that secure attachment to parents and peers had positive and significant relations with curiosity، and curiosity had positive and significant relation with academic achievement. The secure attachment had positive and significant effect on academic achievement due to curiosity. In general curiosity، can act as a mediator role between attachment and academic achievement
Machine summary:
مدل علي تاثير دلبستگي بر پيشرفت تحصيلي با نقش واسطه اي کنجکاوي Causal Model of Attachment Impact on Academic Achievement with Regarding to the Mediatory of Curiosity * عباس مرزبان * دکتر جواد اژه اي ** دکتر فاطمه بهرامي چکيده هدف اين پـژوهش تـدوين و بـرازش مـدل علّي تأثير دلبستگي ايمن بر پيشـرفت تحصـيلي بـا نقــش واســطه اي کنجکــاوي بــا اســتفاده از روش تحليـل مسـير بـود.
اين جدول نشان ميدهد که اثر غيرمستقيم دلبستگي بـه پـدر، مـادر و دوسـتان بـر پيشرفت تحصيلي از طريق کنجکاوي مثبت و معنادار است .
با عنايت به اينکه اثر غيـر- مستقيم دلبستگي به پدر، مـادر و دوسـتان بـر پيشـرفت تحصـيلي از طريـق کنجکـاوي صورت گرفته ، ميتوان گفت اين متغير بين دلبستگي و پيشرفت تحصيلي نقش واسطه ٣ جدول ٣ .
مدل برازش شده تأثير دلبستگي بر پيشرفت تحصيلي با نقش واسطه اي کنجکاوي به همراه ضرايب مسير مستقيم بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش نشان داد که دلبستگي به پدر، مادر و دوستان بر کنجکاوي تاثير مثبت و معني داري دارد بر اين اساس با افزايش سطح دلبستگي ميتوان انتظار داشت که سطح کنجکاوي افزايش يابد.
همچنين نتايج اين پژوهش نشان داد که کنجکاوي بر پيشرفت تحصيلي تاثير مثبت و معني داري دارد.
از ديگر نتايج اين پژوهش اين بود که کنجکاوي نقش واسطه اي بين دلبستگي (پدر، مادر و دوستان ) و پيشرفت تحصيلي ايفا ميکند.
The Inventory of Parent and Peer Attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescents.
Adult attachment style and individual differences in functional versus dysfunctional experiences of anger, Journal of Personality and Social Psychology,.