Abstract:
هدف : هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی پرسش نامه راهبردهای شناختی و فراشناختی مک اینری و داوسون (2004)بر روی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع هنجاریابی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. حجم نمونه برابر با 350 نفر بود، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه داوسون و مک اینری (2004) بود. داده های حاصله با استفاده از روش های آماری، تحلیل عاملی، ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ، گاتمن و تنصیف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد، ضریب همبستگی سوالات پرسش نامه با نمره کل آن بین 0/36 تا 0/62 بود. بارهای عامل (تکرار و مرور، بسط معنایی، سازماندهی، برنامه ریزی، نظارت و نظم دهی) نشان دهنده تناسب سوالات با عوامل بود. ضریب پایایی کل پرسش نامه 0/92 بدست آمد. همچنین ضرایب پایایی خرده مقیاس ها به وسیله ی آلفای کرونباخ برای تکرار و تمرین (0/75)، بسط معنایی (0/76)، سازماندهی (0/77)، برنامه ریزی (0/74)، نظارت (0/79) و نظم دهی (0/80) بود. بحث و نتیجه گیری: در مجموع نتایج پژوهش نشان داد پرسش نامه راهبردهای شناختی و فراشناختی مک اینری و داوسون (2004) یک ابزار چند بعدی و مناسب برای سنجش راهبردهای شناختی و فراشناختی است
Background and objectives: The purpose of this study was to investigate standardization، of cognition and metacognition strategies questionnaire of McInroy and Dawson (2004) on Junior high school students of Isfahan city. Methods: The research method was descriptive of the standardization type، and the statistical population included all the Isfahan city Junior high school students in academic Year of 1388-89. For this purpose 350 students were selected using cluster random sampling. The instrument of this research was McInroy and Dawson questionnaire. The collected data was analyzed using statistical، element analysis، coordination coefficient، Cronbach's Alfa، Gottman and Tasnif.
Results: The findings show that، the coordination coefficient of the survey questions or the total grade was between 0.36 and 0.62. The driving loads (repetition and review، meaningful expansion، organizing، scheduling، supervision and regulation) showed accordance of questions to drivings. The permanence coefficient of detail scales by Cronbach's alpha for repetition and practice was (0.75)، meaning expansion (0.76)، organizing (0.77)، scheduling (0.74)، supervision (0.79) and regulating (0.80).
Conclusion: Generally the research findings showed that recognition and meta-recognition methodology survey of McInroy and Dawson (2004) is a Multi-dimensional and appropriate tool for recognition and meta-recognition methodology analysis.