Abstract:
ارتباط غیرکلامی از حوزه های جدید مطالعاتی است که به بررسی و تجزیه و تحلیل پیامهـایی میپردازد که افراد با رفتارهای غیرزبانی مانند حالات چهره ، تمـاس چشـمی، حرکـات بـدن ، وضعیت ظاهری و مصنوعات مورد استفاده ، رفتارهای آوایی را منتقل میکنند. به دلیل اهمیت و ارزش رمان سووشـون در ادبیـات معاصـر و مهـارت سـیمین دانشـور در به کارگیری شیوه های روایی، در این پژوهش ، رمان سووشون از دیدگاه عوامل ارتباط غیرکلامی ٥٧ تحلیل و نقد، و نشانه های غیرزبانی شناسایی، طبقه بندی، معرفـی و رمزگشـایی مـیشـود کـه دانشور در روایتش از آنها استفاده کرده است . بررسیها نشان میدهد که دانشور در این رمان به روایت عوامل هردو گونـه رفتـار کلامـی و غیرکلامی پرداخته است که این شیوه در باورپذیر کردن رویدادهای داستانی نقش مهمـی دارد. در این داستان از میان رفتارهای غیر زبانی، رفتارهای چهره سـهم بیشـتری در انتقـال پیامهـای ارتباطی بر عهده دارد.
Machine summary:
به دلیل اهمیت و ارزش رمان سووشـون در ادبیـات معاصـر و مهـارت سـیمین دانشـور در به کارگیری شیوه های روایی، در این پژوهش ، رمان سووشون از دیدگاه عوامل ارتباط غیرکلامی ٥٧ تحلیل و نقد، و نشانه های غیرزبانی شناسایی، طبقه بندی، معرفـی و رمزگشـایی مـیشـود کـه دانشور در روایتش از آنها استفاده کرده است .
به این دلیل و برای بـازخوانی و شناخت بهتر این رمان ، این مقاله بر آن است تا با نگاهی میان رشته ای و با اسـتفاده از الگوهای رشتۀ علوم ارتباطـات و بـا روش تحلیـل محتـوا عناصـر غیرزبـانی همچـون رفتارهای چهره ، اشارات و حرکات بدن ، وضعیت ظاهر و رفتارهـای آوایـی را در ایـن رمان ردیابی کند و به تحلیل و تبیین کارکردها و پیـام آنهـا بپـردازد و همچنـین نقـش ٥٩ پررنگ روایت برون زبانی را در شکل گیری عناصر داستانی بویژه شخصیت پردازی، لحن و صحنه پردازی در آن نشان دهد.
در جایی نیز که زری توان گفتن حقیقـت در مـورد اسـب را بـه پسـرش نـدارد میگوید: «زری همان طور که سرش پایین بود، گفت » (همان : ٩٦)، در این عبارت پـایین بودن سر، نشانه خجالت و شرمساری است اما چون همراه با کلام آمده اسـت کـارکرد تأکیدی دارد.
در رمان سووشون گوشواری که زری از یوسف هدیه گرفته بود (همان :٨) و در شب عروسی دختر فرماندار در نتیجۀ ساده لوحی آن را از دسـت داد، نشـانه تمـول زری است ؛ اما هرچه داستان پیش میرود این حس به خواننده منتقل مـیشـود کـه آن گوشواره بیشتر از لحاظ معنوی برای او اهمیت داشته است ؛ در واقع زری به دلیل افکار بلندی که در سر داشت کمتر به زیورآلات توجه نشان میداد.