Abstract:
سابقه و هدف: هوش معنوی یکی از مفاهیم جدید در انواع هوش به شمار می رود که از سطح روابط فیزیکی و شناختی فرد با محیط پیرامون خود فراتر رفته و حیطه شهودی و متعالی زندگی انسان را سامان می دهد. از سویی دیگر یکی از مفاهیم مهم در بهداشت روان مفهوم تفکر مثبت است. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین هوش معنوی و مثبت اندیشی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل است. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 315 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل تشکیل می دهند که به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری T، F، رگرسیون خطی ساده و تحلیل عاملی، با بهره گیری از نرم افزار SPSS و لیزرل انجام شده است. یافته ها: میانگین هوش معنوی و مثبت اندیشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل به ترتیب 118.36±13.17 و 115.18±15.15 به دست آمد. چون ضریب همبستگی محاسبه شده (rم=0.402 ) در سطح اطمینان 95 درصد (α =5%) و درجه آزادی 313 =df از ضریب همبستگی جدول بحرانی (B r=0.098) بزرگ تر است بنابراین، بین هوش معنوی و مثبت اندیشی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد. استنتاج: مطالعه حاضر نشان داد که هوش معنوی بر میزان مثبت اندیشی دانشجویان تاثیر گذار بوده است. و هر چه میزان هوش معنوی در دانشجویان افزایش داشته باشد میزان مثبت اندیشی در زندگی رشد خواهد یافت . با توجه به نتایج به دست آمده ، هوش معنوی میانجی و پیش بینی کننده خوبی برای مثبت اندیشی می باشد و نیز مثبت اندیشی بالا نشان از بالا بودن هوش معنوی در فرد می باشد
Machine summary:
The relationship between spiritual intelligence and positive thinking among students of Babol University of Medical Sciences (2012-2013) Ramazan Hassanzade1 Mohammad Hadi Yadollapour2, Mahnaz Fazeli Kebria3, Moosa Yamin Feerouz4, Hemmat Gholiniya Ahengar5.
در بررسی تفاوت متغیرها در زنان و مردان، تفاوتی در مثبت اندیشی و سلامت روان به دست نیامد اما هوش معنوی زنان و مردان متفاوت بوده است.
چون ضریب همبستگی محاسبه شده (402/0= مr ) در سطح اطمینان 95 درصد (5% α= ) و درجه آزادی 313 df= از ضریب همبستگی جدول بحرانی (098/0 = بr) بزرگتر است بنابراین ، بین هوش معنوی و مثبت اندیشی دانشجویان رابطه وجود دارد.
آزمون آماری تی (T) مشخص نمود که وضعیت هوش معنوی و مثبت اندیشی در بین دانشجویان هم در میانگین کل و هم در هریک از مولفه های تاثیر گذار، از لحاظ جنسیت تفاوت معناداری با همدیگر نداشته است (05/0> p).
چون ضریب همبستگی محاسبه شده (402/0= مr ) در سطح اطمینان 95 درصد (5% α= ) و درجه آزادی 313 df= از ضریب همبستگی جدول بحرانی ( 098/0 = بr) بزرگتر است بنابراین، فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق تائید می شود این نتیجه به دست می آید که بین هوش معنوی و مثبت اندیشی دانشجویان رابطه وجود دارد.
آزمون F نیز مشخص کرد که میانگین کل نمرات هوش معنوی و مثبت اندیشی در بین دانشجویان، تفاوت معناداری با همدیگر نداشته است اما در بعضی از مولفهها مانند هسته درونی (04/0=p)، افسردگی (006/0=P) و اضطراب (01/0=p) این تفاوت معنادار بوده است.
Keshvari S, Spiritual intelligence, positive thinking and mental health staff education, master's thesis, University of Sari Islamic Azad.