Abstract:
درچند دهه اخیر، پرداخت یارانه در قالب پرداخت مستقیم به بخشی از بهای کالاها و خدمات اساسی و نیز حامل های انرژی به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر، توزیع عادلانه درآمد، تثبیت قیمت ها و حمایت از تولید اعمال می شد، اما رشد جمعیت، گسترش کالاها و خدمات مشمول یارانه، افزایش مصرف و قاچاق آنها به دلیل بالابودن فاصله قیمت داخلی با قیمت خارجی کالاها موجب شد تا حجم پرداخت یارانه ها در کشور به شدت افزایش یابد. با توجه به این موضوع، محقق در رویارویی با چنین مساله ای با بررسی و آسیب شناسی سیاست های دولت در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه ها از مطالعه تجربی خویش اینگونه نتیجه گرفت که با چنین شرایطی ناهماهنگی بین مجریان (دولت و مردم) به طور معناداری محسوس بوده، اهداف اجرای طرح (اصلاح ساختارهای اقتصادی، مدیریت مصرف انرژی و غیرانرژی و توزیع عادلانه درآمد) دارای ضعف های بنیانی است. زمان اجرای طرح نامناسب بوده است، چراکه با درنظرگرفتن ضعف های اقتصاد کلان و متغیرهای مرتبط با آن قادر به طراحی برنامه اصلاح ساختاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نمی باشد و همچنین عوامل زمینه ساز در هاله ای از ابهام باقی مانده است. میزان آمادگی اقتصاد برای ایجاد مکانیزم تخصیص بهینه، کارا و سبد مصرف خانوار اندک و گاهی موجب اختلال مکانیزم قیمت ها شده است. مدیریت عملگرا و کمیت گرا و اعمال اصل نظارت پذیری برای ارتقاء میزان تحقق اهداف طرح هدفمندی یارانه ها مطلوب ارزیابی نمی شود، به طوری که پیامدهای منفی اقتصادی اجرای طرح مزبور بر پیامدهای مثبت آن غالب گشته است.
In recent decades، in order to Protect vulnerable groups، equitable distribution of income، stabilization of prices and protection of production Subsidies directly paid to part of the essential goods and services costs and Energy carriers but population growth، expansion of subsidized goods and services، consumption and trafficking increase due to high difference between domestic and international commodity prices led to great increase in size of subsidies in Iran. This paper aims to analyze the pathology of the government policy in subsidies reform. The results show a significant mismatch between the plan executers (government and people) and also indicate that objectives of plan (such as economic structural reform، energy consuming management and equitable distribution of income) have fundamental weaknesses. The plan has implemented in improper، because considering macroeconomic and its variables weaknesses government cannot design short، medium and long term Structural reform plan. Furthermore، predisposing factors has remained in an aura of ambiguity. The economy’s readiness to create optimal and efficient allocation mechanism، decreased and sometimes disturbed the price mechanism. According to the results Pragmatic، Quantity-oriented and Quality monitoring management is not desirable because the negative economic effects of the plan are more than its positive ones .