Abstract:
مقدمه: عصر ما عصر پیشرفت علمی است که پایه آن آموزش و پژوهش علمی است. حال این کتابدارانند که بیشترین نقش در
آمیزشهای سواد اطلاعاتی و استفاده ان مقایع به کاربران کتابخانه خود را دارند و نکته اینجاست که خود کتابداران باید
تواناییها و سواد اطلاعاتی کافی داشته باشند تا بتوانند آنها را به مخاطبان خود منتقل کنند و خدمات اطلاع رسانی مناسبی به
استفاده کنندگان از کتابخانهها ارائه کنند. هدف از این مقاله بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای مرکزی
دانشگاههامیباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و توصیفی است .برای گردآوری اطلاعات از روش سرشماری استفاده شد و
پرسشنامه تهیه شده در اختیار کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران؛ علوم پزشکی شهید بهشتی»
تهران» تربیت مدرس و شهید بهشتی, که برابر ۱۰۰ نفر بودند؛قرار گرفت. پرسشنامه شامل ۳۱ سوّال بسته بود و در دوقسمت تهیه
شده اول مربوط به مهارتهای اطلاع یابی و آرائه خدمات به کاربزان کتابخانههای محل خدمت کتابداران بود و قسمت
دوم مربوط به بررسی سواد اطلاعاتی و مهارتهای اطلاع یابی در زمینه رشته کتابد اری بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از
روش اعتبار محتوایی استفادهشد ضریب آلفابرای کل ۰۸۹۵ بل دست آمد که این مقدار حاکی از پایایی منلسب و
مطلوب سوّالات پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی؛ نمودارهای
ستونی و محاسبه شاخصهای مرکزی مانند #نیانگین اسّنتفاده شد و در این راه از نرم افزار آماری 8۳88 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بیشترین استفاده افراد ازبانکهای اطلاعاتی پیوسته۵۸درصد(۵۸نفر)» اینترنت
٩درصد(۶۹نفر) و فهرست کامپیوتری ۷۱(۷۱نفر) درصد است. کتابد اران دانشگاه تربیت مدرس با میانگین ۴/۱۳ در حد زیاد و
بیشترین مهارت در استفاده از منابع را دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با میانگین ۳/۶۲ کمترین مهارت را
دارند.بیشترین استفاده از منابع به ترتیب کتب فارسی ۶۷(۳/۸۲نفر) و پایگاههای اطلاعاتی۶۰(۳/۵۶نفر) میباشد. در دانشگاه
تهران میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر ۳/۹۴ و در حد نسبتازیاد, در دانشگاه تربیت مدرس میزان سواد اطلاعاتی برابر ۳/۹۰ و
در حد نسبتا زیاد. در دانشگاه علوم پزشکی ایران میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر ۳/۶۸ و در حد نه چندان زیاد. در دانشگاه
علوم پزشکی شهید بهشتی میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر ۴/۰۶ و در حد زیاد و در دانشگاه شهید بهشتی میزان سواد
اطلاعاتی بر حسب اظهارات کارکنان برابر ۳/۷۲ به دست آمد است که نشان دهنده سواد اطلاعاتی نسبی کارکنان میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به فرضیه پژوهش کتابداران کتابخانههای مرکزی از سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردارند؛ یافتههای
پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاهها در حد متوسطی است و در حد
مطلوبی قرار ندارد.دورههای مداوم آموزش زبان انگلیسی و ارائه دروس سواد اطلاعاتی در دانشگاهها پیشنهاد میشود.
Introduction: this age is based on education and research، but librarians have the main role for teaching information literacy and using the references to the users. Librarians، themselves should have enough information literacy and skills in order to move information to users and give convenience information services to their users’ library. The objective of this research is the survey study of information literacy among librarians at the university libraries. Methods: this research is a descriptive and applied study. The data were gathered from 100 librarians at Center University libraries: beheshtit Tehran، tarbiyat modarres، medical university of Iran and Shahid Beheshti by questionnaire and present refer. Questionnaire included 31 close questions in two part، first part was related to information skills and services to the users in their libraries and the second part was related to study of information literacy in librarian field and the alpha cronbakh for the questionnaire was 0.95 that show the high validity and ratability for the questions. and used SPSS for giving average and analytical columns. Results: The research shows that the most using are from online database(58%)internet(69%) and computer catalog(71%) Librarians at tarbiyat modares with 3.62 average have the best skills in using the materials and librarians at medical university of Shahid Beheshti were very low in skills. Following resources have great average of using between librarians: Persian book (3.82) and database (3.56). in Tehran university the average of information literacy between librarians was 3.94 ، Tarbiyat Modaress 3.90 and medical science of Iran university 3.68medical science of Beheshti university 4.06 and Beheshti university was 3.72. that show the average of information literacy between librarians. Conclusion: Research finding indicated that librarian’s information literacy level in Center University libraries aren’t good and the level is middle. Therefore it was recommended that training English language and information literacy lesson at university.