Abstract:
سابقه و هدف: از سال 1986 و بدنبال اولین بیانیه ارتقا سلامت در اجلاس جهانی اتاوا، نگاه تازه ای به ارائه خدمات توسط بیمارستانها که بطور سنتی ارائه کننده خدمات تشخیصی و درمانی هستند، بوجود آمد. در دیدگاه جدید بیمارستانها جزو بهترین بسترها برای ارائه خدمات ارتقا سلامت و پیشگیری می باشند.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع «تحقیق در خدمات سلامت» می باشد. در ابتدا، تحلیل خبرگان انجام و خبرگان کلیدی در دو دسته درونی (internal) و بیرونی (external) قرار گرفته و توسط پرسشنامه هایی که روایی آنها از طریق نظر خبرگان محرز شده بود، مورد سوال واقع شدند. سوالات در مورد ابعاد مختلف ارائه خدمات ارتقا سلامت برای بیماران در بیمارستانها مانند ضرورت و فوریت ارائه این خدمات، لزوم تدوین و تصویب قوانین، استقراردهندگان خدمت، موانع استقرار در آینده، ارائه دهندگان، گیرندگان و ساختار ارائه خدمت بعمل آمد. عمده سوالات بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده و در نهایت میانگین و انحراف معیار نظر خبرگان، در مورد هر جنبه از این خدمات، با توجه به نمره بدست آمده در مقیاس لیکرت، محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: برحسب نتایج حاصله و تجربیات جهانی، الگویی جهت ارائه این خدمات در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی شد. در این الگو بیمارستانهای دولتی آموزشی و بیماران بستری در بخشهای بالینی در اولویت اول برای ارائه خدمات می باشند. برای ارائه این خدمات، ساختاری مانند کلینیک پیشگیری یا اتاق ارتقا سلامت در بخشهای بالینی لازم است. تامین هزینه ها مهمترین تهدید برای ارائه خدمات در آینده می باشد. همچنین خبرگان با ارائه خدمات توسط متخصصین بالینی و پزشکی اجتماعی، پزشکان عمومی و پرستاران آموزش دیده موافق بودند.
نتیجه گیری: خدمات ارتقای سلامت دورنمای آینده خدمات بیمارستانی در نظامهای سلامت است. بدون شک، الگوی پیشنهادی راهنمای مناسبی برای تصمیم گیران و مدیران ارشد جهت تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و استقرار این خدمات در آینده خواهد بود.
Background and Aim: Since first health promotion declaration in Ottawa (1986)، a novel insight was established regard to re-orientation health services specially hospitals to change their traditional role. Hospitals are one of the best capacities to deliver health promotion and preventive services. Materials and Methods: For this health service study، firstly، stakeholder analysis was achieved. Then، key stakeholders were assigned in two groups of internal and external and were inquired about several areas of health promotion services in hospitals. The questionnaire was validated through expert opinion and Likert scale was employed to design questions and quantify stakeholders’ insight. Mean and standard deviation of the grades on each area was used for data analysis. The areas were necessity and urgency of providing services، service providers، resource generation، structure، policies، etc.
Results: Regarding to expert opinions and international experiences، a primary model to provide health promotion services in hospitals affiliated to Shahid Beheshti University، M.C.، was designed. In this model، first priorities were educational public hospitals and patients in clinical divisions. Experts were agreed with providing services by clinical and community medicine specialists، general physicians and educated nurses.
Conclusion: Health promotion services are prospect of health services in hospitals. Certainly، proposed model will be an appropriate guide for decision-makers and managers to decide on evidence and establish health promotion services in hospitals.