Abstract:
هدف ر مقایسة چکیدة پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری رشته های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز با استانداردهای جهانی ایزو ٢١٤. روش شناسی ر پیمایشی توصیفی - تحلیل محتوا.جامعه پژوهش ر ١١٩٤ چکیدة فارسی پایان نامه های کارشناسی ارشد و"٢ چکیدة پایان نامه های دکتری رشته های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز از ٧٨"١ - ٨٨"١. روش جمع آوری ر مراجعه به چکیدة پایان نامه ها و مقایسة آنها با استاندارد ایزو ٢١٤.نتایج ر چکیدة پایان نامه های هر دو مقطع بر میانگین ٥/٩٤ و انحراف معیار١/٦٦ با استاندارد ایزو منطبقند د در بخش محتوای چکیده ، مولفة «هدف » با ٨٩/١ درصد بیشترین و در بخش نحوة ارائه و سبک «وجود کلیدواژه » با "/٥ درصد کمترین انطباق را دارندد چکیده های مقطع دکتری با میانگین ٧/٠٤ و انحراف معیار٠/٤٧ نسبت به چکیده های کارشناسی ارشد با میانگین ٥/٩٢ و انحراف معیار ١/٦٧، استاندارد را بیشتر رعایت کرده اند. چکیده های رشتة مهندسی هوا فضا با میانگین ٤ و انحراف معیار صفر از نظر محتوا و میانگین ١٥/" و انحراف معیار ٠/٦٩ از نظر نحوة ارائه ، بیشترین انطباق را دارند
Machine summary:
درهمين مورد با توجه به اينکه دانشگاه شيراز يکي از دانشگاه هاي معتبر در سطح کشوراست و علاوه بر توانايي آموزشي، از نظر پژوهشي در حوزه هاي مختلف فعال محسوب ميشود (و اين مهم در پايان نامه هاي دوره هاي تحصيلات تکميلي اين دانشگاه آشکار است ) هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي محتوا و نحوة ارائه و سبک چکيده هاي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد و دکتري رشته هاي فني و مهندسي دانشگاه شيراز و مقايسة آنها با استاندارد جهاني در چکيده نويسي (ايزو ٢١٤) و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف اين چکيده ها براي بهبود چکيده نويسي در پايان نامه هاي آينده است .
پژوهش اين فرضيه را بررسي ميکند که بيش از نيمي از چکيدة پايان نامه هاي کارشناسي ارشد و دکتري رشته هاي فني و مهندسي دانشگاه شيراز طي سال هاي ٧٨"١ - ٨٨"١ بر استانداردهاي جهاني در چکيده نويسي(ايزو ٢١٤) انطباق دارد.
آيا در چکيدة فارسي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد رشته هاي فني و مهندسي طي سال هاي مورد بررسي، استاندارد ايزو در چکيده نويسي از نظر محتوا، به صورت يکسان رعايت شده است ؟ با توجه به نقش و اهميت چکيده ها، تحقيقات متعددي در اين زمينه انجام شده است .
Logical Structure of Journal of the American Society for Information Science and Technology.
Library And Information Science Research 14 (1) : 31-56 , Available online at: http://www.